Geluidsschermen Betuweroute
Lawaai
Foto Ruud van Capelleveen: Duiven onderhandelde slim: het traject is in deze gemeente over de gehele lengte voorzien van geluidsschermen
De geluidsschermen van de Betuweroute staan dicht tegen sporen. Hierdoor kan zoveel mogelijk geluid tegengehouden worden. Een trein rijdt niet geluidloos tussen de Maasvlakte en de Duitse grens. Als u in de omgeving van de Betuweroute woont hoort u, afhankelijk van de windrichting en de drukte op het spoor, regelmatig treinen rijden. Ook op die gedeelten waar de spoorlijn is afgeschermd met geluidsschermen kan de trein soms op grote afstand gehoord worden.Geluidshinder
Treinen maken nu eenmaal lawaai. Dat komt onder meer omdat rails moeten kunnen uitzetten: het spoor mag bij uitzetting of krimp geen onverwachte vorm aannemen, waardoor een trein ontspoort. De keuze van de gebruikte materialen draagt in belangrijke mate bij tot een stiller spoor. "Aan elkaar gelaste spoorstaven worden bijvoorbeeld gladgeslepen en bevestigd op betonnen dwarsliggers in plaats van op houten." Daarnaast kwamen er op een groot aantal plaatsen geluidsschermen.In de folder 'Geluidsschermen Betuweroute' vertelde Prorail over geluidsschermen tussen de gemeenten Oud Alblas in Zuid-Holland en Angeren in Gelderland. Op dit 90 kilometer lange traject projecteerde Prorail in 2003 55 kilometer geluidsscherm. Teveel geluid in de woonomgeving is vervelend en ongezond, daarom zijn in de Wet Geluidshinder regels opgenomen over de maximale hoeveelheid geluid waaraan mensen mogen worden blootgesteld. Voor de Betuweroute werd een maximumbelasting van 57 dB(A) vastgesteld. Prorail nam verschillende maatregelen om te zorgen dat het geluid van de Betuweroute binnen de normen bleef: verdiepingen, tunnels, geluidswallen en geluidsschermen. "Bij woningen waar deze maatregelen niet voldoen, wordt gevelisolatie toegepast," schreef Prorail. "Het gaat om ongeveer duizend woningen langs de Betuweroute."
Welstandscommissie
"Bij de keuze van een scherm is uiteraard het belangrijkste dat het geluid tegenhoudt," schreef Prorail in juli 2003 in een folder die moest voorzien in de informatiebehoefte aan de vooravond van de bouw van het spoortracé. "Aan de inhoud van deze folder kunnen geen rechten worden ontleend," meldde men veiligheidshalve. Over de inpassing van de schermen in het landschap werd door de Welstandscommissie Betuweroute nog onderhandeld met de gemeenten op het traject. "Deze commissie is op initiatief van drie grote regionale welstandscommissies speciaal voor de aanleg van de Betuweroute in het leven geroepen." Achtendertig procent van de geluidsschermen zou minder dan een meter hoog worden. Slechts zes procent van de geluidsschermen zou een hoogte van vier meter krijgen.Aanpasingen
De Welstandscommissie Betuweroute adviseerde de gemeenten over de vormgeving bij het verlenen van bouwvergunningen, maar gemeentelijke bestuurders en ambtenaren trokken vaak een eigen plan om hun burgers te beschermen tegen ernstige geluidsoverlast. Er kwamen meer geluidsschermen en op meer plaatsen werd de spoorlijn verdiept aangelegd. Mede hierdoor wordt nu het zicht op de Betuwelijn op veel plekken aan het oog onttrokken, maar geruisloos werd de Betuweroute niet.Betuweroute
In de laatste dertig jaar van de twintigste eeuw daalde het goederentransport op het spoor van 21 naar 8 procent. De Europese Unie wilde een halt aan deze dalende trend toeroepen en kwam met een plan: een Trans European Netwerk (TEN). Dit beleidsvoornemen werd door de Nederlandse regering opgepikt met de aanleg van de Betuweroute.Betuweroute
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees de interessante uitgave Gelderland: Geschiedenis en bezienswaardigheden om meer te weten te komen over de mooiste provincie van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Leven in de delta
'Leven in de delta' is een reis door de tijd en door Nederland. De teksten en de vele foto's verduidelijken veel.U komt veel te weten door het lezen van 'Leven in de delta'. Ruud van Capelleveen heeft veel geschreven over kastelen, de ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland en de Tweede Wereldoorlog. Ook deze onderwerpen zijn goed vertegenwoordigd in 'Leven in de delta'.
Leven in de delta
Lees verder: geschiedenis Gelderland
GelderlandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Geschiedenis Nederland
In 'Door de Nederlandse geschiedenis' vertelt Ruud van Capelleveen veel over de Nederlandse geschiedenis: over de moordenaar van Willem van Oranje, Balthasar Gerards, over raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt, die met prins Maurits in conflict raakte, over de invloed van koning Lodewijk Napoleon, die door zijn broer Napoleon Bonaparte aangewezen werd om de Franse belangen te dienen als koning over Nederland, over de Slavenhandel van de WIC en andere belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.