Philip Guston (1913-1980)
Amerikaanse kunstenaar

Foto David Robbins (PD): Philip Guston werkt aan muurschildering voor het WPA Federal Art Project in februari 1939
De Amerikaanse kunstenaar Philip Guston werkte na de Tweede Wereldoorlog lange tijd in een abstracte stijl. Aan het einde van de jaren zestig veranderde hij van stijl. In zijn latere werd leverde hij commentaar op sociale omstandigheden. Door tijdgenoten werd zijn werk slecht begrepen.Opleiding
Philip Guston werd op 27 juni 1913 geboren in Montreal, Canada, als Philippe Goldstein. Hij was de zoon van Russische emigranten die gevlucht waren uit Dnipro in Oekraïne. Het gezin Goldstein verhuisde naar Los Angeles. Vader kon zijn gezin nauwelijks onderhouden. Hij pleegde zelfmoord toen Philip tien jaar oud was. De jongen vond troost in tekenen. Guston is voornamelijk autodidact, want hij studeerde slechts drie maanden aan het Otis Art Institute in Los Angeles. Als kunstenaar koos hij voor de naam Philip Guston.Commentaar op sociale omstandigheden
Na 1935 woonde en werkte Philip Guston in New York. Met vrienden beschilderde hij de muren van de John Reed Club, een vereniging van marxisten. De schildering vormde een eerbetoon aan de Scottsboro Boys, een groep van negen Afro-Amerikaanse mannen die in Alabama van verkrachting van twee blanke vrouwen werden beschuldigd. Het wordt vaak aangehaald als een voorbeeld van juridisch onrecht in het rechtssysteem van de Verenigde Staten. Philip Guston maakte ook ontwerpen voor Queensbridge Housing Project ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling van 1939.Abstractie
In deze tijd maakte hij kennis met een groot aantal kunstenaars, zoals Jackson Pollock, die zich later zouden ontwikkelen als toonaangevende abstract-expressionisten. Na de Tweede Wereldoorlog had Guston kennis genomen van de verschrikkingen die de Joden in Europa hadden ondergaan. Hij wilde niet langer realistisch werken. Onder invloed van Jackson Pollock, Willem de Kooning en Mark Rothko liet hij de figuratie steeds verder los. Hij werd een van de sleutelfiguren van het New Yorkse abstract expressionisme.Commentaar
Aan het einde van de jaren zestig keerde het realisme terug in zijn kunst. De latere schilderijen van Philip Guston geven vaak commentaar op sociale omstandigheden. In zijn beeldtaal zijn vaak surrealistische elementen verwerkt. De KKK-mannen die hij in de jaren dertig had geschilderd, keerden terug in zijn werk. Guston bracht ze op zijn schilderijen sigaren rokend en auto rijdend in beeld. Racisme, antisemitisme, radicaal geweld, de Ku Klux Klan, maar ook het dodelijke ongeluk van zijn broer werden de belangrijkste onderwerpen in het werk van Philip Guston.Docent
In het begin van de veertiger jaren was Philip Guston enige tijd als docent aan de State University van Iowa verbonden. Hierna werkte hij aan de Washington University in St. Louis en de New York University. Philip Guston verhuisde in 1967 naar Woodstock, N.Y. Een tentoonstelling van zijn nieuwe schilderijen in de Marlborough Gallery in New York in 1970 kreeg vernietigende kritieken. Robert Hughes noemde zijn werk 'Ku Klux Komix'. Als gevolg van deze slechte ontvangst isoleerde Guston zich nog meer in Woodstock.Overlijden
Guston maakte reizen naar Italië, Frankrijk en Spanje. Philip Guston overleed op 7 juni 1980 in Woodstock. Musa Mayer, Gustons dochter, schonk in 2022 meer dan tweehonderd werken uit haar persoonlijke collectie aan het Metropolitan Museum of Art.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Kunstbegrip en Kijken naar Kunst als u meer wilt weten over kunstenaars en kunststromingen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis
BiografieLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Uit de kunst

Uit de kunst
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.