Akte van Navigatie
Handelsoorlog met Engeland
Willem van de Velde: Nederlands koopvaardijschip op ruwe zee
Na de Tachtigjarige Oorlog ontstond een handelsoorlog tussen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en Engeland. De Engelse handel leed zeer door de goedkopere Hollandse aanvoer. Het Engelse parlement nam daarom in oktober 1651 de eerste Scheepvaartwet aan. Deze wet is beter bekend als Akte van Navigatie. Nederlandse schepen werden niet meer toegelaten in Engeland.Oliver Cromwell
Na de Tachtigjarige Oorlog kreeg de Nederlandse vloot de wind in de zeilen. Oliver Cromwell stuurde een delegatie naar Holland om het tij te keren. Nu de oorlog met Spanje was afgelopen kon de Nederlandse handel ongehinderd expanderen in de Middellandse Zee. De Engelse handel had daar erg onder te leiden. De Hollandse handelaren konden zeer concurrerend werken. Zij boden hun handelswaar goedkoper dan de Engelsen aan.Scheepvaartwet
Engeland had graag gezien dat de zich bij het Engelse Gemenebest aan te sluiten om zo een machtsblok te vormen. Toen duidelijk werd dat de Republiek niets voor samenwerking met Engeland voelde nam het Britse parlement een reeks maatregelen die bekend zijn geworden als de Akte van Navigatie. Deze wet verbood niet-Engelse schepen om goederen van buiten Europa in Engeland in te voeren. Hierdoor werd Nederland hard geraakt, want er werd in de Gouden Eeuw veel geld verdiend door de Verenigde Oost-Indische Compagnie. En Nederland wilde haar positie niet vrijgeven nu ook de handel met de landen rond de Oostzee en de gebieden rond de Middellandse Zee veel winst opleverde.Handelsbelemmering
De Akte van Navigatie werd speciaal bedacht om de handelspositie van Nederland schade toe te brengen. De wet verbood de schepen van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden om schepen te lossen in Britse havens. Met de Akte van Navigatie kreeg de Engelse marine een vrijbrief om Nederlandse koopvaardijschepen aan te houden en de lading in beslag te nemen.Spanningen
De spanningen tussen Engeland en Nederland liepen hoog op. De Republiek bracht een vloot van 150 oorlogsschepen in gereedheid om de Nederlandse koopvaardijschepen op de Noordzee en in het Kanaal te beschermen. De oorlogsschepen moesten de inbeslagname van schepen en handelswaar voorkomen. De Akte van Navigatie leidde hierdoor tot de Eerste Engels-Nederlandse Oorlog.Oorlog
In mei 1652 weigerde Maarten Tromp om Engelse schepen te groeten door de vlag naar beneden te halen. De Engelse admiraal Robert Blake liet enkele schoten afvuren. Het derde schot trof de Brederode en daarmee begon de Slag bij Dover, de eerste zeeslag tijdens de Eerste Engels-Nederlandse Oorlog.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis
Hoofdpagina GeschiedenisLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Nederlandse Kastelen
Met 'Nederlandse kastelen: van motte tot buitenplaats' heeft Ben Hendriks een zeer toegankelijke studie geschreven over de geschiedenis van Nederlandse kastelen en het leven op kastelen door de eeuwen heen.Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.