Station Den Bosch
Eduard Cuypers

Foto: Ansicht begin twintigste eeuw, Den Bosch, Stationsplein 1911
Het eerste station van Den Bosch stond aan het Koningin Emmaplein. Dit houten stationsgebouwtje uit 1868 stond buiten de vesting en mocht omdat de stad nog een vestingstad was niet van steen zijn. In geval van oorlog moest het snel kunnen worden afgebroken.Eduard Cuypers
In 1896 kreeg Den Bosch een nieuw station. Dit stationsgebouw verrees enkele honderden meters dichter bij het stadscentrum. Het stationsgebouw werd ontworpen door Eduard Cuypers (1859-1927). Eduard was een neef van de kerkenbouwer Pierre Cuypers (1827-1921). Eduard Cuypers richtte in 1881 een architectenbureau op in Amsterdam. Zijn bouwstijl was zeer verwant aan de neorenaissance en de jugendstil. Aan het begin van zijn loopbaan kreeg Eduard veel opdrachten voor de bouw van kantoren, winkelpanden en villa's. Later bouwde hij tientallen stationsgebouwen. Het in 1896 opgeleverde station in Den Bosch was zijn meest monumentale station.Sybold van Ravesteyn
Het stationsgebouw van Eduard Cuypers bestaat alleen nog op oude ansichten. Het station werd in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. In 1951 werd het vervangen door een door Sybold van Ravesteyn (1889-1983) ontworpen gebouw. De oorspronkelijke perronoverkapping bleef behouden. Na de oorlog bouwde Sybold van Ravesteyn verschillende stations voor de Nederlandse Spoorwegen, zoals Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. De meeste stationsgebouwen van Sybold van Ravesteyn voldeden aan het einde van de twintigste eeuw niet meer. De slopershamer maakte korte metten met zijn opbouwarchitectuur. Dit gebeurde ook in Den Bosch. In 1998 werd de creatie van Sybold van Ravesteyn vervangen door een modern passage-station van Rob Steenhuis.Den Bosch

Foto: Ansicht begin twintigste eeuw, Den Bosch, Stationsplein met Drakenmonument
Den Bosch is het administratieve en bestuurlijke centrum van de provincie Noord-Brabant. Als we naar het inwonertal kijken is 's-Hertogenbosch, zoals Den Bosch officieel heet, in onze tijd na Eindhoven, Tilburg en Breda de vierde stad van Noord-Brabant. Het station van de Nederlandse Spoorwegen aan de Perronweg is via de Stationsweg, de Wilhelminabrug en de Visstraat verbonden met het centrum van Den Bosch. Als u van het station naar het centrum loopt passeert u de Drakenfontein. De Drakenfontein staat op het drukke kruispunt van de Stationsweg en de Koninginnelaan. De fontein werd gefinancierd door jonkheer Bosch van Drakesteijn, die van 1856 tot zijn overlijden in 1894 Commissaris van de Koning en Koningin in Noord-Brabant was. Den Bosch kreeg een legaat om een kunstwerk op te richten ter herinnering aan zijn op 17-jarige leeftijd gestorven tweelingdochters. De Drakenfontein naar een ontwerp van architect en leraar aan de kunstacademie van 's-Hertogenbosch, Jules Dony, was in 1903 klaar.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Leven in de delta

U komt veel te weten door het lezen van 'Leven in de delta'. Ruud van Capelleveen heeft veel geschreven over kastelen, de ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland en de Tweede Wereldoorlog. Ook deze onderwerpen zijn goed vertegenwoordigd in 'Leven in de delta'.
Leven in de delta
Lees verder: geschiedenis Noord-Brabant
Noord-BrabantLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.