Station d'Eenhonderd Roe
Eerste station van Amsterdam

Desguerrois en Co: Opening station d'Eenhonderd Roe bij Amsterdam
Het eerste station van Amsterdam stond net buiten de stad in Sloten. Het station stond op een afstand van honderd roeden, ongeveer vierhonderd meter, ten westen van de Haarlemmerpoort. Hier vertrok op 20 september 1839 de eerste trein naar Haarlem. Het was een gebeurtenis die bijna alle kranten in Nederland haalde.Eerste spoorlijn
De eerste stoomlocomotief werd in 1804 door Richard Trevithick (1771-1833) in Engeland gebouwd. George Stephenson verbeterde het door Trevithick bedachte principe. George Stephenson (1781-1848) bouwde de eerste praktische locomotief en wordt daarom gezien als de uitvinder van de stoomlocomotief. Op 5 september 1830 werd de eerste geregelde spoordienst voor passagiers in Engeland geopend. Dit was de spoorverbinding tussen Liverpool en Manchester.Verzet
Het zou nog jaren duren voordat in Nederland een trein zou rijden. Tegen de trein ontstond veel verzet. Boeren waren bang dat de koeien geen melk zouden geven omdat de trein met veel kabaal voorbij kwam, de tegenstanders konden de trein niet tegenhouden. Voor de aanleg van de eerste Nederlandse spoorweg werd in augustus 1837 in Amsterdam de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) opgericht. De oprichters van deze spoorwegmaatschappij waren Willem Christiaan Brade (1791-1858), Louis Serrurier (1789-1852) en Rudolphe le Chevalier (1777-1865). De eerste spoorlijn in Nederland werd met veel feestgedruis in gebruik genomen door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). De spoorbreedte bedroeg 1945 millimeter. Alle later aangelegde spoorlijnen in Nederland kregen normaalspoor (1435 millimeter).Voortgang
De trein zorgde voor veel veranderingen. Het spoorwegnet werd uitgebreid, maar dit gebeurde niet in alle streken van ons land want de exploitatie was in handen van verschillende spoorwegmaatschappijen. De overheid greep in 1860 in met de Spoorwegwet. Hierdoor kwam geld beschikbaar voor minder rendabele lijnen. Hierdoor werden ook in het zuiden, oosten en noorden van ons land spoorlijnen aangelegd. Dit stimuleerde de economie. Grondstoffen en producten konden sneller en goedkoper vervoerd worden met de trein. In kleinere provinciesteden ontstond meer werkgelegenheid dankzij fabrieken en andere bedrijvigheid.D'Eenhonderd Roe
Station d'Eenhonderd Roe aan de lijn die Amsterdam met Haarlem verbond is niet lang gebruikt. Enkele jaren later kwamen de spoorwegmaatschappij en de gemeente Amsterdam alsnog tot een overeenkomst. Aan de overkant van de Buitensingelgracht bouwde men in 1842 station Willemspoort bij de tegenwoordige Willemspoort. D'Eenhonderd Roe werd afgebroken. Ook van het originele breedspoormateriaal is niets bewaard gebleven.Arend
Station d'Eenhonderd Roe stond op de plaats ter hoogte van het Van Hogendorpplein waar nu het Westerpark ligt. In het Spoorwegmuseum in Utrecht staan een replica van het station d'Eenhonderd Roe en een nagebouwde Arend. Af en toe rijdt men met deze Arend op het bij het museum aangelegde breedspoor.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam
Ruud van Capelleveen schrijft regelmatig een artikel over de rijke geschiedenis van de hoofdstad van Nederland. In dit e-book verzamelde hij 150 verhalen die zijn grote interesse en betrokkenheid tonen. Deze uitgave over Amsterdam bevat 150 episoden uit de rijke geschiedenis van Amsterdam aan de hand van interessante plaatsen en opmerkelijke verhalen. U kunt de geschiedenis van deze prachtige stad en zijn soms eigenwijze inwoners volgen vanaf de middeleeuwen tot in deze tijd.Amsterdam
Geschiedenis Nederland
In 'Door de Nederlandse geschiedenis' vertelt Ruud van Capelleveen veel over de Nederlandse geschiedenis: over de moordenaar van Willem van Oranje, Balthasar Gerards, over raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt, die met prins Maurits in conflict raakte, over de invloed van koning Lodewijk Napoleon, die door zijn broer Napoleon Bonaparte aangewezen werd om de Franse belangen te dienen als koning over Nederland, over de Slavenhandel van de WIC en andere belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


