Stenen Silo in Amsterdam
Silodam

Foto Jvhertum: De Stenen Silo vanuit de Oude Houthaven
Aan de Silodam in Amsterdam staat een negentiende-eeuwse voormalige graansilo die werd ontworpen door Jaap Klinkhamer. De architect kreeg hierbij hulp van Dolf van Gendt. De Stenen Silo werd gebouwd voor de Maatschappij tot Exploitatie van Graansilo's en Pakhuizen. Het gebouw werd in 1996 door architect André van Stigt verbouwd tot woon- en werkruimte.Stelling van Amsterdam
Deze vennootschap werd geleid door Jan Philip Korthals Altes. Behalve directeur van het overslagbedrijf was hij ook gemeenteraadslid. In de raad had hij in 1888 gepleit voor de bouw van een silo om er voor te zorgen dat de hoofdstad tijdens een belegering over voldoende voedsel zou beschikken. De Stenen Silo werd gepresenteerd als een onderdeel van de Stelling van Amsterdam.Graansilo
De Stenen Silo werd ontworpen door de architecten Jaap Klinkhamer (1854-1928). Hij kreeg daarbij hulp van Dolf van Gendt (1835-1901). Men startte in 1896 met de bouw van de Stenen Silo. Het gebouw werd 105 meter lang en werd uitgerust met zestig stortschachten. In de Stenen Silo kon zeventien miljoen kilo graan worden opgeslagen.Kenmerken
Bij deze silo bouwde men ook een elevatoren, een ketelhuis, een schoorsteen en een dienstwoning in eclectische trant. Het gebouw werd opgetrokken in baksteen. De parterre bevat een afwisselende reeks van getoogde achtruitsvenster - met roosterluiken en siermetselwerkvulling in de segmentbogen - en dienstingangen, waarvan de meeste oorspronkelijke houten deuren nog resteren, schreef de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. "Voorts zijn bakstenen lijsten en reliëfs, arkeltorentjes en klimmende boogfriezen toegepast en in de kapverdieping, middentoren en bijgebouwen gevarieerde venstervormen met roedenverdeling."Laden en lossen
Het graan werd via lopende banden overgebracht van de binnenvaartschepen in de Oude Houthaven en de treinwagons naar de silo. In het middengedeelte bevonden zich de stoommachines, de reinigingsapparatuur en het kantoor van de onderneming. De lopende banden werden in 1902 vervangen door pneumatische graanzuigers. Hierdoor konden de schepen nog sneller gelost worden.Ontwikkeling
De vraag groeide aan het begin van de jaren vijftig. De firma besloot in 1952 om naast de Stenen Silo naast de Betonnen Silo te bouwen. De silo raakte in de jaren tachtig van de twintigste eeuw verouderd. Na de komst van het graanopslagbedrijf IGMA aan de Vlothaven werden de Stenen Silo en Betonnen Silo buiten gebruik gesteld.Rijksmonument
In de jaren tachtig kwamen deze gebouwen leeg te staan en werden ze gekraakt. In de ruimten werden regelmatig dansfeesten georganiseerd. In 1996 werd de Stenen Silo tot rijksmonument verklaard. Het gebouw wordt een zeldzaam voorbeeld van verzorgd gedetailleerde baksteenarchitectuur van industrie beschouwd. Het gebouw werd vervolgens gerenoveerd naar een ontwerp van de Amsterdamse architect André van Stigt. Het gebouw werd in gebruik genomen als woon- en werkruimte.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam. Stenen Silo komt ook voor in onze uitgave Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam

Amsterdam
Geschiedenis Nederland

Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.