Witkar in Amsterdam
Revolutionaire deelauto

Foto Evert Meulie (CC BY-SA): Witkar als museumstuk
De witkar was een tweepersoons elektrisch voortbewogen driewieler. De witkar werd door de Amsterdamse provo en industrieel ontwerper Luud Schimmelpennink ontworpen als collectief alternatief voor de drukke binnenstad. De Witkar was de eerste deelauto ter wereld. Met de Witkar wilde Schimmelpennink iets doen tegen de verkeersproblemen in Amsterdam.Provoprotest
Provo Luud Schimmelpennink was de bedenker van de Witkar. Laurens Maria Hendrikus Schimmelpenninkwerd op 27 mei 1935 in Amsterdam geboren. Hij was in de jaren zestig een van de bekendste leden van de Provobeweging. Hij was in de roerige jaren zestig bij talloze acties in Amsterdam betrokken. Zo leverde hij in 1966 de ingrediënten voor de rookbom die op 10 maart 1966 werd afgestoken toen de trouwstoet van prinses Beatrix en prins Claus door de Raadhuisstraat reed.Politiek
Luud Schimmelpennink werd op 10 maart 1967 namens Provo lid van de Amsterdamse gemeenteraad. Na de opheffing van Provo op 13 mei 1967 behield Schimmelpennink zijn raadszetel omdat hij zijn wittefietsenplan nog wilde indienen. Dit plan voorzag naast de plaatsing van tweeduizend fietsen ook in het autovrij maken van de binnenstad. Het plan werd op 4 oktober 1967 weggestemd door de gemeenteraad. Schimmelpennink verliet na vijftien maanden de gemeenteraad. Zijn wittefietsenplan werd in verschillende plaatsen opgepikt. Zo stelde de Hoge Veluwe witte fietsen ter beschikking aan de bezoekers van het nationale park.Elektromotor
Vervolgens kwam Schimmelpennink met de witkar, die in de provotijd werd aangeprezen als 'Elektriese Munt-Oto'. Het witte karretje werd aangedreven door een 24 volt elektromotor van 2000 watt. Met een volle accu kon vijftien kilometer afgelegd worden. De witkar woog 452 kilogram, de topsnelheid bedroeg dertig kilometer per uur. Het grootste nadeel van de Witkar was dat hij vaak opgeladen moest worden. Er werd een vereniging opgericht om de Witkar mogelijk te maken. Voor 25 gulden per jaar en 10 cent per afgelegde kilometer kon je 'levenslang' gebruikmaken van deze voertuigen, stelden de initiatiefnemers.Vereniging Witkar
Leden van de Vereniging Witkar moesten een kilometervergoeding betalen. De witkar moest worden gehaald en worden teruggebracht bij een van de witkarstations, waar de accu in zeven minuten weer kon worden opgeladen. In 1974 opende men het eerste witkarstation aan het Amstelveld. Er kwamen nog twee oplaadstations. Uiteindelijk wilde men vijfentwintig oplaadstations beschikbaar maken, maar zovel kwam het niet. De Vereniging Witkar werd wegens gebrek aan succes in oktober 1986 opgeheven. De Witkar werd een museumstuk. In het Louwman Museum in Den Haag kunt u een Witkar bekijken.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam. Witkar komt ook voor in onze uitgave Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam

Amsterdam
Geschiedenis Nederland

Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.