Tineke Netelenbos (1944)
Nederlandse politicus

Foto Rob Bogaerts / Anefo (CC BY-SA): Tineke Netelenbos in de Tweede Kamer in 1988
De Nederlandse politicus Tineke Netelenbos werd in 1994 staatssecretaris voor Onderwijs in het eerste kabinet van Kok. In het volgende kabinet werd ze Minister van Verkeer en Waterstaat (1998-2002). Vanaf 2005 was ze waarnemend burgemeester in Oud-Beijerland, Haarlemmermeer en Ede.Opleiding
Tineke Netelenbos werd op 15 februari 1944 geboren in Wormerveer als Tineke Koomen. Haar vader was grossier in kruideniers- en bakkerswaren in het familiebedrijf C.G. Koomen & Zoon. Tineke volgde na de mulo een lerarenopleiding. Dit was niet gemakkelijk gegaan, want haar ouders vonden studeren voor meisjes maar geldverspilling. Dankzij een studiebeurs kon ze zich daarvan losmaken en in Amsterdam naar de lerarenopleiding.PvdA
Vanaf 1966 werkte ze in het onderwijs. Later werd ze cursusleidster en werkte daarnaast aan een loopbaan binnen de politiek. Als lid van de PvdA zat Tineke Netelenbos in de gemeenteraad van de Haarlemmermeer. Via de gewestelijke afdelingen en het partijbestuur van de PvdA werd Tineke Netelenbos in 1987 gekozen in de Tweede Kamer. Binnen de PvdA-fractie was Netelenbos woordvoerder voor onderwijs. Daarnaast was ze voorzitter van de Kamercommissie voor volksgezondheid.Staatssecretaris voor Onderwijs
In 1994 werd Tineke Netelenbos staatssecretaris voor Onderwijs in het eerste kabinet Kok. Als staatssecretaris was Netelenbos onder meer verantwoordelijk voor de wijzigingen in de financiering van de middelbare scholen en de invoering van de vmbo-scholen. In het vmbo werden de mavo, de lagere technische school en de huishoudschool in een nieuwe opleiding samengebracht.Minister van Verkeer en Waterstaat
Tineke Netelenbos werd in het tweede kabinet Kok minister van Verkeer en Waterstaat. Tijdens haar ministerschap werd een start gemaakt met de aanleg van de Polderbaan van de luchthaven Schiphol. Daarnaast voerde Netelenbos het puntenrijbewijs voor jongeren in en werd het telefoneren in de auto, zonder dat de chauffeur daarbij gebruik maakt van een zogenaamde hands-free-set verboden en strafbaar. Naast deze successen mislukten haar pogingen om te komen tot tolheffing op veel gebruikte snelwegen in de spits. Bij de Nederlandse Spoorwegen ontstonden, mede doordat steeds meer Nederlanders van het openbaar vervoer gebruik trachtten te maken, problemen als vertragingen en treinuitval.Tweede Kamer
Na de verkiezingen van 2002 maakte de PvdA geen deel meer uit van de regering. Tineke Netelenbos keerde terug in de Tweede Kamer. Voor de Kamerverkiezingen van 2003 stelde zij zich niet beschikbaar, wel was ze kandidaat voor de functie van Commissaris van de Koningin in Noord-Holland, maar deze Provinciale Staten kozen voor Harry Borghouts. Later mislukte ook een poging om lijsttrekker te worden voor de PvdA bij de Europese verkiezingen.Latere functies
Tineke Netelenbos werd voorzitter van de Raad van Toezicht van de Rijksdienst voor het Wegverkeer en fungeerde in 2005 als waarnemend burgemeester van de gemeente Oud-Beijerland. Later zou zij ook tijdelijk burgemeester zijn in Haarlemmermeer en Ede.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Beroemde Vrouwen om meer te weten te komen over interessante en belangrijke vrouwen en feministen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer Politiek
PolitiekLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.