Gerrit van Diesen (1826-1916)
Nederlandse ingenieur

Foto Nederlandse Spoorwegen (CC0): De spoorbrug van Gerrit van Diesen in Culemborg
De Nederlandse ingenieur Gerrit van Diesen werkte voor de Nederlandse overheid. Hij was betrokken bij de aanleg van wegen en spoorlijnen, het aanleggen van telegraaflijnen en de bouw van spoorbruggen. Zijn beroemdste ontwerp was de spoorbrug bij Culemborg. Deze brug had destijds de grootste overspanning in Europa.Opleiding
Gerrit van Diesen werd op 21 mei 1826 geboren in Den Haag. Hij was de zoon van Cornelie Crespin en de ambtenaar Gerrit van Diesen. Gerrit studeerde van 1844 tot 1848 aan de Koninklijke Akademie in Delft, de huidige Technische Universiteit Delft.Rivierkaarten
Van Diesen begon zijn loopbaan bij de overheid. Gerrit van Diesen werd als aspirant-surnumerair belast met het toezicht op de aanleg van de straatweg tussen Den Haag en Hillegom. In 1850 werd Van Diesen overgeplaatst naar de afdeling rivierkaarten als opzichter-tekenaar. Een jaar later was hij als landmeter actief in het gebied van de Waal en de Merwede.Rijkstelegraaf langs de Rhijnspoor
Op voorspraak van L.J.A. van der Kun kreeg Gerrit van Diesen de opdracht tot het aanleggen van de Rijkstelegraaf langs de Rhijnspoor. Tussen 1854 en 1858 was hij als ingenieur 2e klasse werkzaam in Noord-Holland. Vanaf 1860 was Gerrit van Diesen als ingenieur betrokken bij de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Boxtel, waarbij de bouw van bruggen een belangrijk aspect was. Op verzoek van de regering trad hij in 1862 ook op als deskundige bij de besprekingen met België over de verdeling van het water van de Maas. Hiervoor werd Gerrit van Diesen onderscheiden met de orde Ridder van de Nederlandse Leeuw.Kuilenburgse spoorbrug
Gerrit van Diesen was onder meer betrokken bij de bouw van de spoorbrug bij Kuilenburg (Culemborg). Deze 665 meter lange spoorbrug voor de spoorlijn tussen Utrecht en Boxtel had destijds de langste overspanning in Europa. Door geen pijlers in de rivier te plaatsen werd het scheepvaartverkeer niet gehinderd. De brug over de vaargeul van de lek had een lengte van 157 meter. De door Gerrit van Diesen ontworpen brug werd in 1982 vervangen door een nieuwe brug.Dijkverzwaring
Nadat de spoorlijn Utrecht-Boxtel gereed was werd Gerrit van Diesen overgeplaatst naar Zeeland om daar mee te werken aan de dijkverzwaring. Vervolgens werkte Van Diesen in het rivierengebied en was hij uiteindelijk verantwoordelijk voor het gehele rivierbeheer. In 1892 werd Gerrit van Diesen hoofdinspecteur van de dienst Waterstaat.Overheidscommissies
Na zijn pensionering bleef Van Diesen actief in verschillende overheidscommissies. In 1907 ontving hij een eredoctoraat van de Technische Hogeschool in Delft. Zijn verdiensten werden ook in het buitenland opgemerkt. Hij ontving in 1873 in Wenen een gouden medaille van de wereldtentoonstelling voor de brug bij Kuilenburg. Geriit van Diesen overleed op 5 april 1916 in Den Haag.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan ontdekkingen en wetenschappers. Lees Wetenschap: 150 belangrijke wetenschappers en ontdekkingen om meer te weten te komen over interessante wetenschappers en ontdekkingen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer Wetenschap
Wetenschap en OntdekkingenLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Wetenschap

De auteur legt deze lastige onderwerpen uit in begrijpelijk Nederlands, zodat ook u nu kunt begrijpen waarom deze wetenschappers zo belangrijk zijn en deze uitvindingen zo bruikbaar waren.
Wetenschap
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.