Niklaus Riggenbach (1817-1899)
Zwitserse machinebankwerker en constructeur

Opleiding
Niklaus Riggenbach werd op 21 mei 1817 geboren in de plaats Guebwiller in de Elzas. Na de vroege dood van zijn vader verhuisde de moeder met haar acht kinderen van de Elzas naar Bazel in Zwitserland. Op 16-jarige leeftijd begon Niklaus Riggenbach zijn opleiding als monteur. Na deze studie verhuisde hij naar Frankrijk. Na enige tijd in Lyon te hebben gewerkt vond hij een baan in Parijs. In de Franse hoofdstad studeerde hij in de avonduren wiskunde en natuurkunde.Locomotieven
Riggenbach verhuisde in 1840 naar Karlsruhe, waar hij werk vond in de machinefabriek van Emil Kessler. Daar werkte hij zich snel op tot voorman. In deze functie was hij betrokken bij de bouw van meer dan honderdvijftig locomotieven.Zwitserland
Riggenbach trad in 1853 in dienst van de Schweizerische Centralbahn. Hij werd chef van de machinewerkplaats in Bazel. Hij maakte een groot aantal dienstreizen naar Engeland en Oostenrijk en bekeek daar veel stoomlocomotieven. Diverse verbeteringen in het spoorwegsysteem dragen zijn naam. In 1856 kreeg hij de leiding over de nieuwe hoofdwerkplaats van de Centralbahn in Olten.Vitznau-Rigibaan
Niklaus Riggenbach ontwikkelde de in 1871 geopende spoorlijn Vitznau-Rigibaan, waarvoor hij nieuwe technieken bedacht. Voor deze nieuwe technieken verwierf Riggenbach verschillende patenten. Niklaus Riggenbach bedacht de tandradspoorweg als oplossing voor bergsporen. Na vele pogingen ontdekte hij dat zeer steile routes veilig kunnen worden afgelegd door tussen de rails een extra gekartelde rails aan te brengen. Met een tandwiel onder de locomotief kreeg een trein hierdoor extra grip. Deze techniek werd onder meer gebruikt voor de Vitznau-Rigibaan. In spoorkringen wordt dit een tandradbaan genoemd.Gotthardtunnel
Naast grote successen muislukte het plan van Niklaus Riggenbach voor de Gotthardtunnel. Aan het einde van zijn leven werd Riggenbach gezien als conservatief man en moest hij het afleggen tegen zijn vroegere medewerker Roman Abt en anderen.Herinnering
Niklaus Riggenbach overleed op 25 juli 1899 op 82-jarige leeftijd in Olten. Tijdens de nationale tentoonstelling in 1939 werd Niklaus Riggenbach geëerd vanwege zijn pioniersgeest en zijn grote prestatie met betrekking tot de ontwikkeling van de Rigibaan. Op deze tentoonstelling hing het portret van Niklaus Riggenbach tussen 99 andere beroemde Zwitsers.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan ontdekkingen en wetenschappers. Lees Wetenschap: 150 belangrijke wetenschappers en ontdekkingen om meer te weten te komen over interessante wetenschappers en ontdekkingen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer Wetenschap
Wetenschap en OntdekkingenLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Wetenschap

De auteur legt deze lastige onderwerpen uit in begrijpelijk Nederlands, zodat ook u nu kunt begrijpen waarom deze wetenschappers zo belangrijk zijn en deze uitvindingen zo bruikbaar waren.
Wetenschap
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.