Grevelingendam
Onderdeel van Deltaplan

Foto Ruud van Capelleveen: Grevelingendam in 2022
De Grevelingendam ligt tussen Schouwen-Duivenland in Zeeland en Goeree-Overflakkee in Zuid-Holland. De Grevelingendam werd op 1 april 1965 geopend door minister van Verkeer en Waterstaat Jan van Aartsen. De zes kilometer lange Grevelingendam is een onderdeel van de Deltawerken.Geschiedenis
Over de aanleg is lang gediscussieerd bij Rijkswaterstaat. Men werkte vier plannen uit, waarbij men uiteindelijk koos voor een damtraject dat via de Plaat van Oude Tonge direct de oversteek naar het noorden maakte. De keuze werd bepaald door stroming en kosten. Het traject van de Grevelingendam bestaat uit drie delen. In het noorden bevindt zich een brede dijk over ondiep water tot de Plaat van Oude Tonge. Aan de zuidzijde van deze zandplaat was de geul slechts zeshonderd meter breed, maar het water twintig meter diep. Hier bouwde Rijkswaterstaat een smalle dijk.
Foto Ruud van Capelleveen: Grevelingendam in 2022
Bouw Grevelingendam
De bouw van de dam begon in 1958. Eerst spoot men de Plaat van Oude Tonge op met zand van de zeebodem. Vanwege de sterke stroming moesten voor de bouw van de dammen in Zeeland nieuwe technieken ontwikkeld worden. Hiervoor werd bij Rijkswaterstaat een speciale dienst opgericht: de dienst Nieuwe Werkmethoden was belast met de ontwikkeling van nieuwe materialen en constructies. Voor de aanleg van de Grevelingendam achtte men het gebruik van enkel caissons minder geschikt. De ingenieurs van Rijkswaterstaat zochten en vonden een betere methode: met een kabelbaan liet men grote betonblokken vallen op de plaats waar de dam moest komen. Hierna liet men caissons afzinken en gebruikte men de beproefde methode van het opspuiten van zand.Grevelingendam

Foto Ruud van Capelleveen: Grevelingendam in 2011
Functie Grevelingendam
Hoewel de Grevelingendam onderdeel is van het Deltawerken, is de dam niet primair bedoeld om Zeeland, Zuid-Holland en Brabant te beschermen tegen overstromingen, want de verderop gelegen Brouwersdam sluit de binnenwateren van Zeeland af van de Noordzee. De Grevelingendam moest de bouw van de Brouwersdam, de Haringvlietdam en de Oosterscheldekering gemakkelijker maken. Na de aanleg van de Grevelingendam verminderde de stroming en was de aanleg van de andere dijken beter te doen. Bovendien kon de Grevelingendam uitstekend worden opgenomen in het verkeersplan. Via de Grevelingendam kreeg Zeeland met de N59 een snelle verbinding naar Zuid-Holland.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland en de strijd tegen het water.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Zeeland
ZeelandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.