Edgar Degas: Concert in de Ambassadeurs
Uitgaansleven in Parijs

Edgar Degas: Caféconcert in Les Ambassadeurs in Parijs, omstreeks 1876 (Museum voor Schone Kunsten in Lyon)
De impressionisten kozen vaak het uitgaansleven als onderwerp voor hun werk. Edgar Degas maakte deze pastel omstreeks 1876. Het is een optreden in de nachtclub Les Ambassadeurs in Hôtel de Crillon in Parijs. De zangeres is waarschijnlijk Victorine Demay. Opvallend is het felle licht van de vloerlampen. Degas exposeerde dit werk op de derde tentoonstelling van de impressionisten in 1877.Geweld
Voordat het uitgaansleven in Parijs in de jaren zeventig van de negentiende eeuw tot leven kwam werden de inwoners van de stad geconfronteerd met geweld. In 1870 brak de Frans-Duitse Oorlog uit die leidde tot de afzetting van de Franse keizer Napoleon III. In Parijs werd de Franse capitulatie als verraad gezien. De vlam sloeg in de pan toen de nieuwe regering onmiddellijke afdracht van belastingen en rente eiste. Er ontstonden onlusten die op 28 mei 1871 bloedig zouden worden neergeslagen. Tijdens de rellen werd ook geplunderd en gemoord. Veel kunstenaars verlieten de Franse hoofdstad. Edgar Degas verbleef maandenlang bij vrienden in Normandië.Café chantant
In de jaren dertig van de negentiende eeuw werden de eerste café chantants in Parijs georganiseerd, maar het duurde nog jaren voordat deze voorstellingen populair werden. Edgar Degas was een regelmatige bezoeker van de Ambassadeurs-voorstellingen. Het café chantant aan de Avenue des Champs-Élysées bood een gevarieerde voorstelling, met zangers en komieken. Het waren meestal luchtige voorstellingen, maar soms was het ook gewaagd of grof. Het was altijd luidruchtig en onrustig in de zaal: bezoekers liepen in en uit en tijdens de optredens werden de bezoekers gewoon bediend.Suggestieve performance
Het schilderij van Edgar Degas over het caféconcert in Les Ambassadeurs in Parijs werd gewaardeerd door de kunstcriticus Georges Rivière: "Hoe kunstig de figuren op de achtergrond zijn geschetst, met hun kleding van mousseline en hun waaiers. En het publiek op de voorgrond, zo vol aandacht, de hoofden geheven, geboeid door de lichtzinnige liedjes en de suggestieve performance!"Levendige voorstelling
Degas maakte er een levendige voorstelling van. Hij zat in het publiek vlak achter de orkestbak. Ook Henri de Toulouse-Lautrec zou dit etablissement in latere jaren regelmatig bezoeken en het concert bij de Ambassadeurs als onderwerp kiezen. Net als Henri de Toulouse-Lautrec later zou doen, plaatste ook Degas de staande bas duidelijk in beeld. Dit instrument verbindt de zangeres met de muzikanten in de bak. Opvallend is ook het felle licht van de vloerlampen. Hierdoor krijgt Victorine Demay, de zangeres in de rode jurk, meer aandacht.Techniek
Edgar Degas schilderde in gouache op een monoprint. Bij een monoprint of monotypie werd een afbeelding op een plaat gemaakt en deze voorstelling werd, als de inkt nog nat was, afgedrukt op papier. Het resultaat van een dergelijke afdruk was uiteraard altijd spiegelbeeldig. Het ziet er misschien omslachtig uit, maar de kunstenaars die deze techniek toepasten, waren verrukt van de uiteindelijke afbeelding, die qua lijnvoering altijd wat zachter werd.Monoprint
Sommige tekenaars maakten ware kunstwerkjes met monoprints. Edgar Degas gebruikte het vooral als tussenstadium: hij kleurde de monoprint in met gouache en pastelkrijt. Dit kunstwerk 'Caféconcert in Les Ambassadeurs in Parijs' van Edgar Degas maakt tegenwoordig deel uit van de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten in Lyon.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Hierin schrijven ook regelmatig over Frankrijk en Parijs. Lees Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over deze interessante stad.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis Frankrijk
FrankrijkFranse Kunst en kunstenaars
Bezienswaardigheden Parijs
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Parijs
Elke keer als u de Franse hoofdstad bezoekt wordt u verrast door de allure, de schoonheid en de geschiedenis van Parijs. Deze stad is het resultaat van een ontwikkeling van tweeduizend jaar. In de wereldstad Parijs kunt u uren ronddwalen. Het is gemakkelijk om van deze stad te gaan houden. Over bijna elk gebouw in het centrum van Parijs is een interessant verhaal te vertellen.Parijs
Kijken naar Kunst
In 'Kijken naar kunst' staan honderdvijftig interessante en fraai geïllustreerde verhalen van Ruud van Capelleveen over opmerkelijke kunstenaars. Hij koos interessante voorbeelden.De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


