Claude Monet bij station Saint-Lazare
Impressionist tussen stoom en rook

Claude Monet: Extérieur de la gare Saint-Lazare, effet de soleil
Claude Monet schilderde in 1877 twaalf schilderijen bij het station Saint-Lazare in Parijs. Rook, stoom en ijzer werden in de tweede helft van de negentiende eeuw in verband gebracht met vooruitgang. Het spoor veranderde het leven omdat mensen en goederen sneller getransporteerd konden worden. Stations, treinen en spoorbruggen werden belangrijke thema's voor de impressionist Monet.Serie
Claude Monet hield van de technische vooruitgang. Het door rook en stoom doortrokken station Saint-Lazare in Parijs bekoorde de impressionist. Hij was vooral geïnteresseerd in de lichtomstandigheden. In korte tijd schilderde hij twaalf schilderijen in en buiten het Saint-Lazare. Op de expositie van de impressionisten in 1878 toonde hij zeven van deze werken.Kleurrijkste schilderij
In deze serie schilderde Claude Monet ook een voorstelling met de brug bij het kopstation: Le Pont de l'Europe. In de meeste schilderijen rond Saint-Lazare domineren de kleuren grijs en blauw. 'Extérieur de la gare Saint-Lazare, effet de soleil' is het kleurrijkste schilderij in deze serie.Stationsgebouw
We zien hoe de stoom en rook van de locomotieven zich buiten het station Saint-Lazare mengen met het zonlicht. Het huidige stationsgebouw van architect Juste Lisch stond er nog niet in 1878. Het eerste station op deze plaats uit 1837 was een houten gebouw, maar dat stond er niet lang. De trein werd een populair vervoermiddel. Het tweede stationsgebouw uit 1841 werd ontworpen door Alfred Armand. Dit geel gepleisterde gebouw vormde de basis voor het in 1853 gerealiseerde station naar het ontwerp van architect Eugène Flachat.Eugène Flachat
Architect Eugène Flachat (1802-1873) werkte het grootste deel van zijn werkzame leven bij de spoorwegen. Hij was als hoofdingenieur betrokken bij de aanleg van de eerste Franse spoorlijn. Het traject verbond Parijs met St. Germain. De spoorlijn werd in 1837 geopend. Flachat was ook betrokken bij de bouw van de eerste twee stations in Parijs: het Gare de l'Ouest en het Saint-Lazare.Wereldtentoonstelling
Door het toenemende aantal reizigers moest het door Eugène Flachat ontworpen Saint-Lazare al na enkele jaren vervangen door een station van architect Juste Lisch. Het gebouw van Juste Lisch kreeg een voorgevel in zeventiende-eeuwse beaux-arts-stijl. De twee stationshallen werden opgetrokken uit staal. Dat stationsgebouw werd in 1889 geopend. Het station was net op tijd klaar voor de Wereldtentoonstelling die van 6 mei tot 31 oktober 1889 plaatsvond in het centrum van Parijs. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling werd ook de Eiffeltoren gebouwd.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Hierin schrijven ook regelmatig over Frankrijk en Parijs. Lees Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over deze interessante stad.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis Frankrijk
FrankrijkFranse Kunst en kunstenaars
Bezienswaardigheden Parijs
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Parijs

Parijs
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.