Paul Signac bij Bois-Colombes
Spoorwegknooppunt

Paul Signac: Spoorwegknooppunt bij Bois-Colombes, 1885-1886
Bois-Colombes is een gemeente in het departement Hauts-de-Seine, negen kilometer ten noordoosten van het stadscentrum van Parijs. Bois-Colombes kreeg al snel aansluiting op het spoorwegnet. De trein, spoorwegviaducten en stations waren populaire onderwerpen voor kunstenaars in de tweede helft van de negentiende eeuw.Vooruitgang
De impressionistische kunstenaars werden overweldigd door de vooruitgang. De negentiende eeuw was de eeuw van de industriële revolutie. Met stoommachines kwam de massaproductie in de fabrieken tot stand en kon met de trein in korte tijd een grote afstand afgelegd worden. Een reisje naar het platteland of de kuststreken in Normandië en Bretagne kwam door de komst van trein binnen het bereik van de kunstenaars te liggen. Ook Paul Signac heeft veel gebruik gemaakt van de spoorwegen, vooral aan het begin van zijn loopbaan.Paul Signac
Paul Signac maakte deze voorstelling van het station van Bois-Colombes omstreeks 1885. Hij begon in 1882 met schilderen. Twee jaar later was hij betrokken bij de oprichting van de Salon des Indépendants. Aan het begin van zijn loopbaan oriënteerde hij zich op het werk van Armand Guillaumin en Claude Monet. Daarnaast vond hij inspiratie in het werk van Eugène Delacroix. Paul Signac schilderde in 1885 nog in een impressionistische stijl. Hij zou later de belangrijkste vertegenwoordiger van het pointillisme worden.Reizen
Signac heeft zowel aan de westkust van Frankrijk als aan de zuidkust bij Saint-Tropez gewerkt. Hij had vooral interesse voor havens en schepen. Toen zijn werk goed aansloeg kon hij een zeilboot kopen, waarmee hij de havens van Frankrijk, Nederland en de Middellandse Zee bezocht. Later koos Paul Signac Saint-Tropez als thuishaven voor zijn boot. Hij heeft talloze zeiltochten langs de landen rond de Middellandse Zee gemaakt.Station Bois-Colombes
Het station van Bois-Colombes werd in 1857 geopend. Het negentiende-eeuwse station is verdwenen. Het station op de lijn tussen Ermont-Eaubonne en Saint-Lazare in Parijs werd rond 1935 grondig gemoderniseerd. Men ging van twee naar vier sporen. Het oude stationsgebouw werd gesloopt. Het nieuwe gebouw kreeg een fraaie klokkentoren.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Hierin schrijven ook regelmatig over Frankrijk en Parijs. Lees Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over deze interessante stad.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis Frankrijk
FrankrijkLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Parijs

Parijs
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.