Amelisweerd
Strijd voor natuurbehoud

Natuurgebied moest wijken voor Rijksweg 27
Uit een bestemmingsplan van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat bleek in 1970, dat plannen bestonden voor de aanleg van Rijksweg 27. Uit deze plannen kon worden opgemaakt, dat de weg dwars door het natuurgebied van Amelisweerd was geprojecteerd. Aan het bos van Amelisweerd zou onherstelbare schade worden toegebracht.Veel tegenstand
Een werkgroep van tegenstanders maakte een alternatief plan en de actievoerders werden daar zelfs met de Edo Bergsmaprijs van de ANWB voor onderscheiden. Ook in de Tweede Kamer en de gemeenteraad van Utrecht vond de groep gehoor. De plannen werden zodanig gewijzigd, dat de weg niet meer dwars door het natuurgebied zou lopen. Wel zou de rand van het landgoed aan de groeiende mobiliteit geofferd worden. De actiegroep was niet tevreden met dit resultaat. In 1977 werd de vereniging Vrienden van Amelisweerd opgericht. Het verzet werd gevoerd met politieke, juridische en andere acties. De eerste bosbezetting vond in 1981 plaats.Ontruiming Amelisweerd
Een jaar later weigerde de Tweede Kamer met een kleine meerderheid om nog eens alternatieven voor Amelisweerd te bekijken. De plannen werden onder minister Zeevalking van Verkeer en Waterstaat iets aangepast, maar de actievoerders waren nog niet tevreden. Zij verschansten zich in tientallen hutten, hoog in de bomen. Op 24 september 1982 verscheen een politiemacht van 650 man, bestaande uit agenten en leden van de Mobiele Eenheid, om de actievoerders uit natuurgebied Amelisweerd te verjagen.Rijksweg 27
Na de ontruiming kwamen de kappers direct tot actie. Binnen enkele uren kapten veertig man met kettingzagen en bulldozers 465 bomen. Het deel van de Rijksweg 27 tussen de A12 tot Maarssen vormt nu de Ring Utrecht-Oost. Het is een van de drukste delen van Rijksweg 27.Verbreding A27
In deze eeuw ontstonden bij Rijkswaterstaat weer plannen voor verbreding van de A27. De plannen van minister Schultz van Haegen voor verbreding stuitte in 2012 weer op weerstand. Verschillende opvolgende ministers kwamen met tracébesluiten. Tussen 2024 en 2031 vinden er werkzaamheden aan de weg en enkele bruggen en viaducten plaats. "We leggen 47 kilometer extra rij- en spitsstroken aan en vernieuwen 3 bruggen, verbreden 1 brug en leggen andere op- en afritten aan," zegt Rijkswaterstaat. "Dit doen we met respect voor de omgeving en in afstemming met regionale en lokale overheden."PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis
Hoofdpagina GeschiedenisLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.