Geschiedenis Suezkanaal
Scheiding tussen Afrika en Azië

Het Britse slagschip HMS Howe in het Suezkanaal in juli 1944
In februari 1867 voer het eerste schip door het Suezkanaal. Het Suezkanaal is een verbinding tussen Port Saïd aan de Middellandse Zee en Suez aan de Rode Zee en vormt de scheiding tussen Afrika en Azië. Het belang van het Suezkanaal is groot, want voordien moesten schepen uit Europa met als reisdoel Azië helemaal om Afrika heen varen.Bouw Suezkanaal
Reeds 500 jaar voor Christus begon Darius de Grote aan de aanleg van een kanaal tussen de Nijl en de Rode Zee. In de negentiende eeuw stippelde de Oostenrijkse ingenieur Alois Negrelli een nieuwe route uit. Het geld voor de aanleg werd bijeengebracht door Ferdinand de Lesseps, die hiervoor de Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez oprichtte. Het kanaal werd gegraven door ongeveer 1,5 miljoen Egyptische arbeiders. De aanleg van het Suezkanaal eiste een hoge tol: 125.000 arbeiders overleden, grotendeels als gevolg van cholera.Nederlandse inbreng
Bij de aanleg van het Suezkanaal werd ook Nederlandse hulp ingeroepen. De Nederlandse ingenieur Frederik Willem Conrad vertegenwoordigde de onderkoning van Egypte bij de maatschappij die het Suezkanaal op de Langengte van Suez aanlegde. Een eerste ontwerp voor de aanleg van het kanaal werd gemaakt door de Egyptische ingenieur Linant Bey. Mohammed Said Pasja, de gouverneur van Egypte namens de sultan van het Osmaanse Rijk, verleende een concessie voor het graven van het kanaal aan Ferdinand de Lesseps. Mohammed Said Pasja stelde een commissie aan onder voorzitterschap van Frederik Willem Conrad om het project te begeleiden. Deze commissie kwam op 30 oktober 1855 voor het eerst bijeen in Parijs. Frederik Willem Conrad maakte enkele reizen naar Egypte. Hij deed daar twee veldonderzoeken en stelde hierover een uitgebreid verslag van op. Hij gebruikte zijn aantekeningen ook voor 'Reizen naar de landengte van Suez'. Dit boek verscheen in 1859 bij uitgeverij Nijhof.Het bezit van het Suezkanaal
Het kanaal was aanvankelijk in bezit van de Egyptische en Franse overheid. Egypte verkocht haar aandeel later, wegens een grote buitenlandse schuldenlast, aan Groot-Brittannië. In 1882 trokken Britse troepen het gebied binnen om hun belang in het kanaal te beschermen. Deze toestand bleef tot in de jaren vijftig van de twintigste eeuw gehandhaafd. Vlak na de onafhankelijkheid van Egypte in 1956 werd het Suezkanaal door de regering van Gamal Abdel Nasser genationaliseerd. Frankrijk en Engeland reageerden met een oorlog, die een week zou duren. Deze periode wordt de Suezcrisis genoemd. De Verenigde Naties zegden later Egypte het alleenrecht op het Suezkanaal toe.Blokkade Suezkanaal
Een incident maakte in maart 2021 het belang van het Suezkanaal voor de wereldhandel duidelijk, toen het containerschip Ever Given dwars kwam te liggen in het kanaal en de doorgang blokkeerde voor andere schepen. Na enkele dagen lagen al meer dan tweehonderd schepen te wachten. Hierdoor werd een handelsstroom ter waarde van meer dan zeven miljard euro per dag verstoord. Nederlandse winkels als Blokker en Action vreesden lege winkelschappen, want veel producten in deze winkels worden in China geproduceerd en deze handel gaat bijna allemaal door het Suezkanaal.Smit Salvage
Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Salvage, een onderdeel van baggeraar Boskalis, werd opgeroepen. Samen met het Japanse bedrijf Nippon Salvage trok Smit Salvage op 29 maart 2021 het containerschip los, waardoor de vaargeul binnen een week werd vrijgemaakt. Het scheepvaartverkeer door het Suezkanaal kon worden hervat.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis
Hoofdpagina GeschiedenisLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.