Max Liebermann in Nederland
Pauze in het Amsterdamse weeshuis

Max Liebermann: Pauze in het Amsterdamse weeshuis, 1881-1882
De Duitse kunstenaar Max Liebermann schilderde het Burgerweeshuis in de Kalverstraat in Amsterdam in een realistische stijl. Hij werkte vaak in Nederland. Samen met zijn vriend William Unger bestudeerde hij het werk van Frans Hals in Haarlem. Liebermann werkte graag in de natuur en ook bij het Burgerweeshuis schilderde hij op de binnenplaats van het weeshuis, maar dit schilderij ontstond pas enkele jaren later op een andere plaats. Liebermann schilderde het aan de hand van schetsen en voorstudies in zijn atelier in München.Lichtval
Door de vele bomen op de binnenplaats van dit Amsterdamse weeshuis zijn er veel lichtvlekken te zien op het schilderij. Liebermann zag dit als een uitdaging. Het is een schilderij met veel kleur. De meisjes zijn opvallend gekleed. Zij genieten van de buitenlucht en maken zich nuttig met herstelwerkzaamheden aan kleding. Max Liebermann was de zoon van een zakenman en had daarom geen financiële zorgen. Hij studeerde korte tijd aan de filosofische faculteit van de Humboldtuniversiteit in Berlijn, maar koos voor de kunst. Vanaf 1868 bezocht hij de academie in Weimar, waar hij les kreeg van Ferdinand Pauwels en Karel Verlat. Hij bezocht Frankrijk en Italië en kwam in 1872 voor het eerst in ons land. Max Liebermann zou nog vaak terugkomen.Nederland
Liebermann was gefascineerd door de Nederlandse schilderkunst van de zeventiende eeuw. Daarom kwam hij naar ons land. Hij wilde de schilderijen van de kunstenaars die hij bewonderde bekijken in het museum. Tijdens zijn korte vakanties in Nederland, maakte hij ook kennis met de kunstenaars van de Haagse School. De Duitse kunstenaar bracht tot 1914 verschillende zomers bij zijn vriend Jozef Israëls in Nederland door. Zij hadden veel gemeen. Samen schilderden ze er het mondaine leven dat in die periode opkwam. zoals zonovergoten terrassen, ruiters en badgasten op het strand.Scheveningen
In Nederland deed Liebermann inspiratie op voor zijn beste werken, waarmee hij de erkenning op de Salon in Parijs kreeg, zoals 'Rustpauze in het Amsterdamse weeshuis' (1881-1882). Hij bezocht plaatsen als Delden, Dongen, Zweeloo en Scheveningen. Jozef Israëls en Max Liebermann brachten verschillende zomers samen in Scheveningen door, want geen plek in Nederland toonde zo nadrukkelijk de opkomst van de vrije tijd als Scheveningen. De Duitse kunstenaar schilderde er aanvankelijk vooral voorstellingen over het vissersdorp, maar al snel maakte zijn realistische verbeelding van het eenvoudige bestaan plaats voor een zonnige weergave van het mondaine strand- en boulevardleven. Ook de Amsterdamse dierentuin Artis vormde een geliefd decor voor Max Liebermann.Noordwijk
Omdat het erg druk werd in Scheveningen, verbleef Liebermann van 1904 tot 1913 veelal in Noordwijk. Daar logeerde hij enige tijd bij Paul Cassirer. Deze kunsthandelaar had er een villa. Sinds dat jaar was hij vrijwel elke zomer enige tijd in Noordwijk. Liebermann kende er elk huis en elke boom, schreef hij in een brief aan zijn vriend Alfred Lichtwark. In Noordwijk schilderde Liebermann 126 schilderijen, tientallen pastels en honderden schetsen. In Noordwijk heeft men nu een Liebermann-route uitgezet. Op de plekken waar de kunstenaar zijn schildersezel neerzette staat nu een informatiebord met een afbeelding van het schilderij dat Max Liebermann er schilderde.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. Max Liebermann in Nederland staat ook in 'Impressies' een bundel over kunst en kunstenaars van Ruud van Capelleveen. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Kunstbegrip en Kijken naar Kunst als u meer wilt weten over kunstenaars en kunststromingen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer over kunst en kunstenaars
KunstLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Uit de kunst

Uit de kunst
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.