Aanleg Panamakanaal
Belangrijke verbinding voor VS

Foto Stan Shebs: De Gatun sluizen in 2000
Het Panamakanaal is 81 kilometer lang en verbindt de Caraïbische Zee met de Grote Oceaan. Het kanaal was belangrijk voor de ontwikkeling van de Verenigde Staten, want voorheen moest een schip om Kaap Hoorn varen. Hierdoor werd de vaarafstand tussen New York en San Francisco van 22.500 bekort tot 9.500 kilometer.Kanaalaanleg in Panama
De eerste plannen voor een kanaal door het Amerikaanse continent werden in de zestiende eeuw ontwikkeld, maar het duurde nog bijna vier eeuwen voordat dit plan werd uitgevoerd. De Fransman Ferdinand de Lesseps, die ook het Suezkanaal had aangelegd, onderzocht de kanaalaanleg. In 1881 kwamen de eerste technici in Panama aan.Faillissement
De maatschappij van Ferdinand de Lesseps kreeg veel tegenslagen. Uiteindelijk trok het bouwbedrijf Couvreux & Hersent zich terug uit het project. Men ging verder met kleinere aannemers. In 1885 werkten 20.000 arbeiders aan het karwei. Aan de uiteinden van het kanaal kwamen sluizencomplexen om het niveauverschil te overbruggen. Het bedrijf van Ferdinand de Lesseps dat de aanleg financierde ging in 1889 failliet.Theodore Roosevelt
Het werk aan de aanleg van het Panamakanaal lag twaalf jaar stil na het faillissement van de Compagnie Universelle du Canal Interocéanique, de maatschappij die Ferdinand de Lesseps oprichtte om het Panamakanaal aan te leggen. Nadat Panama zich had afgescheiden van Colombia, sloot president Theodore Roosevelt een contract om het kanaal af te maken.Panamakanaalzone
De VS kregen in ruil hiervoor de strook grond, waarin het Panamakanaal lag. Roosevelt wees George Washington Goethals aan om de leiding te nemen over de aanleg van het Panamakanaal. Bij de graafwerkzaamheden zette men stoomgraafmachines in. Hierdoor ging het werk sneller.Enorm project
Tussen 1904 en 1914 werd 220 miljoen kubieke meter grond verzet. Op 15 augustus 1914 voer het eerste schip door het kanaal. Amerika investeerde 375 miljoen dollar in de aanleg van het Panamakanaal. Achteraf kunnen we gemakkelijk vaststellen waarom Ferdinand de Lesseps zich verslikte in de aanleg van het Panamakanaal. De hoeveelheid afgegraven grond was vier keer zo groot als De Lesseps had berekend.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis
Hoofdpagina Geschiedenis Verenigde Staten van AmerikaLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.