Sloopregeling in VS en Duitsland succesvol
Inlevering benzineslurpers

Doorslaand succes
In de Verenigde Staten wordt van een doorslaand succes gesproken. De dealers werden bestormd. Binnen een week werd het hele beschikbare budget van 1 miljard dollar uitgegeven. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden stemde inmiddels in met extra geld voor de sloopregeling. Er komt nog 2 miljard beschikbaar. Als het tempo van slopen doorgaat is dit binnen twee weken ook op.Deze actie is ook goed voor de toekomst. Het benzineverbruik van Amerika zal hierdoor dalen, omdat alleen oude auto's die meer dan 1:7 rijden voor de sloopregeling in aanmerking komen. Hiervoor moet een auto worden teruggekocht die 1:9 rijdt.
De premie bedraagt gemiddeld 4.000 dollar. Hieruit kunnen we berekenen dat ongeveer 250.000 auto's zijn ingewisseld voor een zuiniger model.
Duitsland
Ook in Duitsland werden vanaf het moment dat de sloopregeling van kracht werd, aanzienlijk meer auto's verkocht. In de eerste zeven maanden van 2009 verkochten de autodealers in Duitsland 27 procent meer auto's dan in dezelfde periode in 2008. De Duitsers krijgen 2.500 euro slooppremie bij inlevering van een oude auto.Nederland
In Nederland is de sloopregeling lang niet zo succesvol. Het is nauwelijks een economische impuls te noemen. In Nederland krijgt de inruiler 1.000 euro premie voor een oude auto. Ongeveer 24.000 kopers van een nieuwer model maakten gebruik van deze sloopregeling. De meesten kochten hiervoor een tweedehands auto terug. Het effect van de Nederlandse sloopregeling wordt door de branchevereniging Auto Recycling Nederland als 'beperkt' genoemd.Frankrijk
Frankrijk koos voor een andere benadering. Bedrijven in de getroffen sectoren krijgen rechtstreeks geld uit Parijs. Mondeling wordt hier een politieke wens aan toegevoegd. De fabriek in Frankrijk moet openblijven. De productiefaciliteit in het buitenland kan worden ontmanteld.Hiervoor is iets te zeggen. In Duitsland en Amerika komt een groot deel van het uitgegeven belastinggeld terecht in de zakken van buitenlandse autoproducenten. Het door de Nederlandse belastingplichtige opgebrachte sloopgeld heeft geen economisch doel. Zoals gebruikelijk wordt de auto hier alleen in verband met het milieu gebracht. Alleen is het deze keer niet alleen gunstig voor het milieu, maar ook voor de autobezitter: een welkome afwisseling.
Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer informatie over Economie
EconomieOverzicht Economie 2009
Industrie
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.