Jean Béraud (1849-1935)
Franse kunstenaar

Jean Béraud: In het atelier, 1880 (detail)
De Franse impressionistische kunstenaar Jean Béraud maakte aan het einde van de negentiende eeuw een aantal interessante schilderijen van het leven in Parijs. Béraud wordt de schilder van de Belle Époque genoemd. Hij genoot veel aanzien. Jean Béraud ontving in 1894 het Legioen van Eer.Jeugd
Jean Béraud was de zoon van een gelijknamige beeldhouwer Jean Béraud en Geneviève Eugénie Jacquin. Hij werd geboren op 12 januari 1849 in Sint-Petersburg, waar zijn vader werkte aan een opdracht voor de Izaäkkathedraal. Na het overlijden van zijn vader keerde Jean met zijn moeder terug naar Parijs. Aanvankelijk leek Béraud geen belangstelling te hebben voor de kunsten. Hij bezocht het Lycée Condorcet en volgde een opleiding tot jurist. Na de Frans-Duitse Oorlog in 1870 kwam hij tot een ander inzicht. Parijs kwam in opstand tegen nieuwe belastingen en het leger maakte met grof geweld een einde aan de opstand. Dertigduizend Parijzenaren verloren hun leven.Salon
Jean Béraud stopte met zijn juridische opleiding en werd leerling bij Léon Bonnat aan de academie in Parijs. Twee jaar later debuteerde hij op de Salon van Parijs. Het werk van Jean Béraud was ook in de volgende jaren te zien op de Salon, maar echte erkenning kreeg hij pas in 1876 voor het schilderij 'Terugkeer van de begrafenis'. Zijn stijl lag tussen de academische kunst en het impressionisme. Hij schilderde niet alleen in olieverf. Béraud was een enthousiaste aquarellist.Belle Époque
Van 1890 tot 1929 exposeerde hij zijn schilderijen in de Salon de la Société Nationale, die hij samen met Auguste Rodin, Jean-Louis-Ernest Meissonier en Pierre Puvis de Chavannes oprichtte. Jean Béraud specialiseerde zich in het uitbeelden van het leven tijdens de Belle Époque, de periode van voorspoed die tot de Eerste Wereldoorlog zou voortduren. In veel schilderijen bespotte Béraud het leven van zijn tijdgenoten. Hij exposeerde met de Vereniging van Franse Aquarellisten in 1889 op de Wereldtentoonstelling.Schandaal
Vanaf 1890 schilderde Béraud ook religieuze thema's. Deze schilderijen doen denken aan de zeventiende-eeuwse Nederlandse schilderkunst. In de Salon van 1891 exposeerde hij 'La Madeleine chez le Pharisien' een Bijbelse scène waarin de afgebeelde personen eigentijdse kleding droegen. Béraud plaatste de figuren uit de Bijbel in zijn eigen tijd. Deze aanpak werd door de kunstcritici van zijn tijd schandalig genoemd. Béraud heeft zich dit misschien aangetrokken. Vanaf 1900 heeft hij steeds minder geschilderd. Wel bleef hij actief in tal van kunstcommissies, zoals de Salon de la Société Nationale.Waardering
Aan het einde van zijn leven genoot Béraud veel aanzien in Parijs. Hij werd in 1894 onderscheiden met een benoeming in het Legioen van Eer. Jean Béraud overleed op 4 oktober 1935 in Parijs. Hij werd naast zijn moeder en tweelingzus begraven op Montparnasse. Béraud is nooit getrouwd en had geen kinderen.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Kunstbegrip en Kijken naar Kunst als u meer wilt weten over kunstenaars en kunststromingen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer over kunst en kunstenaars
KunstLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Uit de kunst

Uit de kunst
Kijken naar Kunst

De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.