Carel Willink (1900-1983)
Nederlandse kunstschilder
Rob Bogaerts / Anefo (CC0): Carel Willink in 1980 in het Stedelijk Museum in Amsterdam
De kunstenaar Carel Willink was de belangrijkste Nederlandse kunstschilder van de magisch realisme. Veel van zijn voorstellingen ogen op het eerste gezicht reëel, maar blijken bij nader inzien elementen te bevatten die niet thuishoren in de werkelijkheid. Zelf noemde hij zijn schilderstijl imaginair realisme. Naast deze schilderijen, maakte Carel Willink ook portretten van vooral vermogende Nederlanders.Opleiding
Albert Carel Willink werd op 7 maart 1900 geboren in Amsterdam, waar zijn vader een garagebedrijf had. Vader Jan Willink schilderde in zijn vrije tijd en stimuleerde zijn zoon om dit ook te doen. Carel maakte op 14-jarige leeftijd zijn eerste olieverfschilderij. Carel Willink studeerde medicijnen en daarna bouwkunde aan de Technische Hogeschool Delft. Hij besloot een kunstopleiding te gaan volgen en ging daarvoor naar Berlijn. Aan het begin van de jaren twintig was Willink leerling van Hans Baluschek aan de Internationale Vrije Academie.Abstract
Tot 1924 schilderde Carel Willink abstracte werken. Duidelijk zijn hierin invloeden van het constructivisme te herkennen. Na zijn terugkomst in Nederland begon Willink te experimenteren met het kubisme en het futurisme. Een reis door Italië in 1931 was belangrijk voor zijn ontwikkeling. Hij raakte gefascineerd door klassieke beeldhouwwerken en renaissancearchitectuur. Onder invloed van de metafysische schilderijen van Giorgio de Chirico kwam Carel Willink tot een geheel eigen magisch realistische stijl.Magisch realisme
Vaak vormen landschappen en classicistische architectuur de achtergrond van zijn figuren of dieren. De schilderijen van Willink hebben een pessimistische sfeer. Leegte en verval spelen een hoofdrol. Dit geldt vooral voor zijn werk uit de jaren dertig. Het waren crisisjaren en ook Carel Willink maakte zich zorgen over zijn toekomst. Na terugkomst uit Italië begon Carel Willink aan twee schilderijen: 'Late Bezoekers aan Pompeï' en 'Jobstijding'. Deze werken zijn kenmerkend voor zijn magisch realisme. Willink gebruikte veelal foto's om zijn realiteit zo dicht mogelijk te benaderen. Speciaal is ook de belichting, die doet denken aan speelfilms uit de jaren veertig.Vrouwen van Willink
Willink had enkele relaties. Zijn eerste echtgenote was Mies van der Meulen met wie hij in 1927 trouwde. Er ontstond een driehoeksverhouding met de inwonende schrijver Rein Blijstra, maar Mies koos uiteindelijk voor Blijstra. Het eerste huwelijk van Carel Willink werd in 1928 ontbonden. Het tweede huwelijk met Wilma Jeuken was gelukkiger. Het tweetal trouwde in 1930. Wilma overleed in 1960 aan een hersenbloeding. Twee jaar later kreeg Carel een relatie met de veel jongere Mathilde de Doelder.Mathilde
Vooral Mathilde werd verschillende keren door Willink vereeuwigd. Zij trouwden in 1969. Mathilde hield van dure kleding. Zij kocht onder meer extravagante jurken van Fong Leng. Vanaf de jaren zeventig werd Willink een populaire kunstenaar. Regelmatig haalden Carel Willink en Mathilde de Nederlandse krant en televisie. De kunstenaar kreeg echter genoeg van haar excentrieke gedrag en beëindigde de relatie. Met Mathilde liep het niet goed af. Zij overleed op 25 oktober 1977 op 39-jarige leeftijd. Patholoog-anatoom Jan Zeldenrust vond bij post-mortemonderzoek twee gebroken ribben en schrammen en krassen in haar hals, mogelijk veroorzaakt door een voorafgaande worsteling. De dader werd nooit gevonden.Sylvia Quiël
Inmiddels had Carel Willink een nieuwe liefde gevonden. Sylvia Quiël was schilderes en beeldhouwster. Zij werd op 5 juli 1977 de vierde en laatste echtgenote van Carel Willink. Willink schilderde haar drie keer en Sylvia maakte een borstbeeld van Carel Willink. Zij zou ook het borstbeeld ontwerpen dat in 2000 in een plantsoentje aan de Ruysdaelkade in Amsterdam werd onthuld ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Carel Willink.Nalatenschap
Carel Willink werd op 22 februari 1980 benoemd tot officier in de Orde van Oranje Nassau. In dat jaar was zijn werk ook te zien op een grote overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum van Amsterdam. Carel Willink overleed op 19 oktober 1983 in Amsterdam. Zijn schetsboeken werden door zijn weduwe in november 2004 overgedragen aan het Rijksmuseum in Amsterdam. Zijn werk is onder meer te vinden in het Kunstmuseum in Den Haag, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, Museum Arnhem, de Princessehof Leeuwarden en het Stedelijk Museum in Amsterdam.MORE
De Nederlandse kunstverzamelaar Hans Melchers kocht een groot aantal kunstwerken uit de DSB-boedel, waaronder werken van Carel Willink, Jan Mankes, Pyke Koch en Dick Ket. Deze werken zijn te zien in Museum MORE in Gorssel en Kasteel Ruurlo. Melchers bracht zijn collectie Carel Willink/Fong Leng onder in Kasteel Ruurlo.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Kunstbegrip en Kijken naar Kunst als u meer wilt weten over kunstenaars en kunststromingen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis
BiografieLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Kijken naar Kunst
In 'Kijken naar kunst' staan honderdvijftig interessante en fraai geïllustreerde verhalen van Ruud van Capelleveen over opmerkelijke kunstenaars. Hij koos interessante voorbeelden.De belangrijkste kunststromingen tussen de renaissance en de twintigste eeuw komen in deze uitgave ter sprake.
Kijken naar Kunst
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.