Pont des Arts in Parijs
Brug over de Seine
Jean Béraud: Een winderige dag op de Pont des Arts
De Pont des Arts in Parijs verbindt het Collège des Quatre-Nations van het Institut de France met de kade bij het Louvre over de Seine. De revolutionaire gietijzeren wandelbrug werd gebouwd in opdracht van Napoleon Bonaparte. De Pont des Arts was de eerste ijzeren brug op het Europese continent. Alleen in Engeland had men eerder een dergelijke brug gebouwd.Napoleon Bonaparte
Napoleon Bonaparte wordt doorgaans vooral in verband gebracht met oorlog en destructie. Hij heeft echter ook gezorgd voor verbeteringen op bestuurlijk, wetgevend en economisch vlak. Ook de gewone man kreeg het beter. De hogere welstand is goed af te lezen aan de stijging van de consumptie van vlees en wijn. Ten tijde van de Franse Revolutie was Frankrijk een overwegend agrarische natie geweest, maar dit veranderde onder Napoleon. Veroveringen en annexaties schiepen nieuwe afzetmarkten en stimuleerden de industrie. Jaarbeurzen, tentoonstellingen en staatssubsidies moedigden industriëlen aan. De textiel- en de staalindustrie beleefden een verrassende opgang. De bouw van de Pont des Arts over de Seine in Parijs is een voorbeeld van vernieuwing en economische opgang.Jean Béraud
In de beginjaren werd er tol geheven op de Pont des Arts. Op de dag van de opening betaalden 65.000 Parijzenaren een sou om de brug te bewonderen. Toen kunstenaar Jean Béraud (1849-1935) hier omstreeks 1880 zijn schilderij maakte was de tol al dertig jaar opgeheven. Zoals u ziet op het schilderij van Béraud was het altijd druk op deze Seineverbinding. Jean Béraud was een impressionist. Hij was de zoon van een beeldhouwer, werd opgeleid tot jurist, maar koos later toch voor het kunstenaarsbestaan. Hij studeerde bij Léon Bonnat aan de academie in Parijs. In 1872 was zijn werk voor het eerst op de Salon te zien.Herbouw
In de twintigste eeuw kwamen mankementen aan het licht. Uiteindelijk moest de brug in 1970 worden gesloten. Nadat een binnenvaartschip in 1979 tegen de brug was gevaren stortte zestig meter in de Seine. In de jaren tachtig besloot men tot wederopbouw. Dit gebeurde onder leiding van architect Louis Arretche. De brug werd zoveel mogelijk in de originele staat hersteld, maar in plaats van ijzer gebruikte men nu staal. Het aantal bogen werd verminderd van negen naar zeven. De Pont des Arts kon in juni 1984 door de toenmalige burgemeester van Parijs, Jacques Chirac, worden heropend.Geliefde plek
Vanaf de Pont des Art kan men genieten van een prachtig uitzicht op de Parijs. Vanaf hier zijn de Notre-Dame, het stadhuis van Parijs, het Louvre Museum, het Paleis van Justitie, de Pont Neuf en de Pont du Carrousel zichtbaar. De Pont des Arts heeft een grote aantrekkingskracht op verliefde stelletjes. Deze brug in Parijs was enige jaren de plek om elkaar voor eeuwig de liefde te verklaren. De stelletjes bevestigen een liefdeshangslot aan de omheining van de brug en gooiden daarna de sleutel in de Seine. Het gemeentebestuur maakte hieraan in 2014 een einde door de relingen te vervangen.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Hierin schrijven ook regelmatig over Frankrijk en Parijs. Lees Parijs: Geschiedenis en wetenswaardigheden als u meer wilt weten over deze interessante stad. Pont des Arts komt ook voor in onze uitgave over Parijs.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis Frankrijk
FrankrijkBezienswaardigheden Parijs
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Parijs
Elke keer als u de Franse hoofdstad bezoekt wordt u verrast door de allure, de schoonheid en de geschiedenis van Parijs. Deze stad is het resultaat van een ontwikkeling van tweeduizend jaar. In de wereldstad Parijs kunt u uren ronddwalen. Het is gemakkelijk om van deze stad te gaan houden. Over bijna elk gebouw in het centrum van Parijs is een interessant verhaal te vertellen.Parijs
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.