Noord/Zuidlijn in Amsterdam
Metrolijn in de hoofdstad

Foto Mojito (CC BY-SA): Bouwwerkzaamheden station Rokin
De Noord/Zuidlijn was jarenlang een hoofdpijndossier voor de gemeente Amsterdam. Talloze keren moest de begroting omhoog en schoof de datum van oplevering verder in de tijd. Het project kostte uiteindelijk meer dan driemaal zoveel als vooraf was begroot. De gemeente moest zelf de meerkosten voor haar rekening nemen. Voor de Noord/Zuidlijn werd 3,1 miljard euro uitgegeven.Problemen
Veel Amsterdammers hadden last van de metrobouw. Huizen trilden en raakten beschadigd en winkels waren slecht bereikbaar. Bovendien kwam een 33-jarige automobilist op de Nieuwe Leeuwarderweg om het leven toen een deel van een damwand uit een hijskraan op zijn auto viel. De betonnen plaat bleek niet goed te zijn bevestigd. Door gaten in een damwand bij de bouw van een station verzakten panden aan de Vijzelgracht. Dit leidde tot enkele onderzoeken waarin steeds een ontluisterend beeld van de organisatie van de metrobouw in Amsterdam werd gegeven.Raadsenquête
Een volgende commissie oordeelde dat stoppen geen optie was. Wel meende de gemeente een raadsenquête te moeten organiseren om na te gaan hoe het besluit tot stand was gekomen en hoe over de voortgang was gerapporteerd. Onduidelijk bleef wat de gemeente hiervan geleerd had.Planning
De eerste plannen voor een Noord/Zuidlijn dateren uit het Plan Stadsspoor van 1968. Forse budgetoverschrijdingen na de aanleg van de Oostlijn legden de volgende decennia een taboe op verdere metrobouw in Amsterdam. Het Plan Stadsspoor kreeg daardoor te maken met grote maatschappelijke weerstand. In 1996 nam de gemeenteraad van Amsterdam een nieuw tracébesluit. De Tweede Kamer keurde in oktober 1999 de aanleg van de Noord/Zuidlijn goed. De Staat beloofde 2,1 miljard gulden subsidie. In 2002 besloot de gemeenteraad definitief tot de bouw. Men startte in april 2003 met de bouw van de Noord/Zuidlijn.Bouw Noord/Zuidlijn
De bouw van de Noord/Zuidlijn werd verdeeld over meerdere aannemerscombinaties. De metrotunnel over het stadscentrum werd geboord door een consortium geleid door Hochtief Infra en BAM. Met boormachines werden twee tunnelbuizen met een binnendiameter van zes meter geboord op een diepte van ongeveer vijfentwintig meter. Bij de diepgelegen stations Rokin en De Pijp werden diepwanden en stempelconstructies toegepast.Opening Noord/Zuidlijn
De officiële opening van de Noord/Zuidlijn vond op 21 juli 2018 plaats met toespraken van burgemeester Femke Halsema, verkeerswethouder Sharon Dijksma, en projectdirecteur Hoite Detmar. De opening werd groots gevierd met optredens op de metrostations. Acht Amsterdammers die in de buurt van een station wonen of werken, mochten symbolisch de lijn openen. De dienstregeling ging op 22 juli 2018 van start. De lijn verbindt Amsterdam-Noord met station Zuid. De reistijd tussen Noord en Zuid bedraagt nu vijftien minuten.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam

Amsterdam
Geschiedenis Nederland

Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.