Tramremise Koninginneweg in Amsterdam
Paardentramremise en stallen

Foto Jacob Olie: De Paardentramremise en stallen aan de Koninginneweg in Amsterdam
De door Dolf van Gendt ontworpen paardentramremise aan de Koninginneweg in Amsterdam is niet erg lang in gebruik geweest. Zeven jaar na de oplevering besloot men tot elektrificatie van het tramnet in Amsterdam. Het gebouw van Dolf van Gendt is sinds 1996 een rijksmonument.Paardentram
De paardentram verdween niet direct uit het stadsbeeld. De laatste paardentram werd pas in 1916 afgedankt. Het in 'fin-de-siècle'-stijl gebouwde tramgebouw van Dolf van Gendt aan de Koninginneweg werd in 1933 verbouwd tot politiepost. Later was in een deel van het pand een horecabedrijf in gevestigd. In 2010 vestigde zich in dit deel een sportschool.Amsterdamsche Omnibus Maatschappij
De opdracht voor de bouw werd verleend door de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij. Het gebouw werd ontworpen in de stijl van de neorenaissance. De tramremise stond vlakbij het eindpunt van de lijn Dam - Willemsparkweg. Deze tramlijn werd in 1903 vervangen door de elektrische tramlijn 2. Het gebouw bestond uit een hoofdgebouw met aan de achterkant een remise en paardenstallen. Op de foto van Jacob Olie kunt u zien dat aan de Koninginneweg destijds nog niet veel gebouwen stonden.Remise
Het hoofdgebouw bestond op de begane grond uit een koetshuis, een kantoor voor de stalbaas en bergingen. Op de eerste verdieping bevond zich een woning, een afrekenkamer en een kamer voor de hoofdconducteur. De stal aan de Koninginneweg bood plaats aan 81 paarden. Paarden die iets mankeerden werden verzorgd in een ziekenstal. Bovendien was er een smidse. De wagons werden gestald in de remise.Verbouwingen
Het pand werd verschillende keren verbouwd. Volgens de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed werd in 1903 de bovenwoning verbouwd. B.A. Lubbers verbouwde de remise in 1933 tot sectiepost voor de stadsreiniging. De stallen werden omgebouwd tot rijwiel- en driewielbergplaats voor het G.E.B. Later werd het pand verbouwd voor de Gemeentepolitie. In 2010 werd een deel van het pand tot sportschool verbouwd.Kenmerken
Dolf van Gendt gaf het gebouw een rijk geornamenteerde voorgevel met een trapgevel. De gevel is gesierd met natuurstenen speklagen, sluitstenen en lisenen met bandstenen. Het hoofdgebouw heeft twee verdiepingen en een zolderverdieping boven het rechter deel. Het lager gelegen stal- en remisedeel ligt aangrenzend ten zuiden van het hoofdgebouw. Dit deel heeft een bouwlaag en een kleine zolderverdieping.Dolf van Gendt
Dolf van Gendt (1835-1901) kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij werkte jarenlang bij de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Dolf van Gendt vestigde zich in 1874 als zelfstandig architect in Amsterdam. Hij ontwierp een aantal interessante gebouwen in de hoofdstad, zoals de Hollandsche Manege en het Koninklijk Concertgebouw.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam. De Tramremise aan de Koninginneweg komt ook voor in onze uitgave Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam

Amsterdam
Geschiedenis Nederland

Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.