Spaarne in Haarlem
Melkbrug

Foto Ruud van Capelleveen: Spaarne in Haarlem
Rivier
Het Spaarne stroomt door Haarlem naar Spaarndam. De waterweg vormt de verbinding tussen de Haarlemmermeer en het IJ. Na de drooglegging van de Haarlemmermeer in 1852 werd de rivier een zijarm van de Ringvaart van de Haarlemmermeer. De doorstroming verminderde en de rivier werd steeds ondieper. De naam het Spaarne is mogelijk afgeleid van 'spier', dat 'riet' betekent. Veel riet ziet u niet in Haarlem. Op de meeste plaatsen in Haarlem is een kade aangelegd.Melkbrug
Tegenwoordig ziet u vooral pleziervaart op het Spaarne. De Melkbrug tussen de Hoogstraat en de Korte Veerstraat, moet af en toe opengedraaid worden om grote pleziervaartuigen te laten passeren. De Melkbrug dateert uit 1886. De draaibrug werd vervaardigd naar een ontwerp van gemeentearchitect Jacques Leijh en uitgevoerd door de Maatschappij IJzergieterij Prins van Oranje uit Den Haag en G.P.J. Beccari uit Haarlem.Het oorspronkelijke houten brugwachtershuisje werd vervangen door een brugwachtershuisje ten zuidwesten van de brug.
Zicht op de spits van de Bavokerk

Foto Ruud van Capelleveen: Spaarne in Haarlem
Catharijnebrug
Aan het Spaarne bij de Catharijnebrug ziet u ook De Adriaan. Deze stellingmolen werd in 1779 gebouwd aan de rand van de stad op de fundamenten van de vroegere Goevrouwetoren, een onderdeel van de oude vesting van Haarlem. De Catharijnebrug werd in 1903 opgeleverd. De draaibrug werd in 1999 aangewezen als rijksmonument. De Catharijnebrug wordt als mooi voorbeeld gezien van een draaibrug uit het begin van de twintigste eeuw.Het Spaarne vanaf de Catharijnebrug

Foto Ruud van Capelleveen: Spaarne in Haarlem
Langebrug
Aan de zuidkant van het stadscentrum ligt de moderne Langebrug, die door de bijzondere vormgeving ook wel De Verfroller wordt genoemd. De Langebrug werd in 1995 gebouwd naar een ontwerp van architect Thijs Asselbergs. "Bruggen zijn kenmerkende elementen voor het waterrijke landschap van Nederland. Er bestaat een rijke traditie van kunstwerken in allerlei maatvoeringen en voor allerlei situaties," zegt Thijs Asselbergs. Zijn architectuurcentrale ontwierp in 2011 ook het nieuwe brugwachtershuisje voor de Langebrug.Industrie
Het Spaarne speelde aan het einde van de negentiende eeuw nog een rol voor de af-en aanvoer van goederen. Op verzoek van de werf Conrad en de machinefabriek Figee diepte de gemeente Haarlem het Spaarne nog uit. Een andere belangrijke werkgever voor Haarlem was chocoladeproducent Droste. Gerardus Johannes Droste opende in augustus 1890 een fabriek aan het Spaarne. De grondstoffen konden vanuit de schepen direct op het fabrieksterrein gelost worden. De fabriek van Droste bleef tot 2004 in bedrijf. Na de sluiting werd het pand verbouwd tot appartementencomplex.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Leven in de delta

U komt veel te weten door het lezen van 'Leven in de delta'. Ruud van Capelleveen heeft veel geschreven over kastelen, de ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland en de Tweede Wereldoorlog. Ook deze onderwerpen zijn goed vertegenwoordigd in 'Leven in de delta'.
Leven in de delta
Lees verder: geschiedenis Haarlem
Noord-HollandGeschiedenis Haarlem
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.