Gottlieb Daimler (1834-1900)
Duitse ingenieur
De Duitse ingenieur Gottlieb Daimler was aan het einde van de negentiende eeuw betrokken bij de ontwikkeling van de benzinemotor en de automobiel. In 1886 stichtte hij in Cannstatt bij Stuttgart de Daimler Motoren Gesellschaft (DMG). Dit bedrijf fuseerde later tot Daimler-Benz en daarna tot Mercedes-Benz.Opleiding
Gottlieb Wilhelm Daimler werd op 17 maart 1834 geboren in Schondorf in Württemberg als Gottlieb Däumler. Hij was de zoon van een bakker. Na de lagere school ging hij in de leer als geweermaker. Van 1853 tot 1857 werkte hij als arbeider bij een machinefabriek in Grafenstaden. Hierna bezocht hij de technische school in Stuttgart en ondernam hij studiereizen naar Parijs, Coventry, Leeds en Manchester.Machinefabriek
In 1862 was Gottlieb Daimler weer terug in Duitsland en werkte als ingenieur bij de metaalfabriek Straub in Geislingen. Drie jaar later kreeg hij de leiding over de machinefabriek 'Bruderhauses' in Reutlingen. Hier ontmoette hij Wilhelm Maybach, die zijn vriend voor het leven werd. In 1867 trad Gottlieb Daimler in het huwelijk met Emma Kurz met wie hij vijf kinderen zou krijgen. Emma overleed in 1889.Motor van Nikolaus Otto in serieproductie
In 1869 vertrok Gottlieb Daimler naar Karlsruhe waar hij een fabriek overnam. Zijn vriend Wilhelm Maybach volgde spoedig en werd technisch tekenaar in de firma van Daimler. Later werkte het duo bij Deutz, waar Maybach en Daimler aan het begin van de jaren zeventig de motor van Nikolaus Otto in serieproductie namen. In 1882 liet Gottlieb Daimler zich door Otto uitkopen. Hij kreeg een aandelenpakket mee waarmee hij in Cannstatt bij Stuttgart een proeffabriek kon stichten. Hij werkte daar aan de ontwikkeling van sterkere motoren, die in plaats van gas, benzine als brandstof gebruikten.Patent één-cilinder vier-tactmotor
In 1883 verkregen Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach het patent voor hun één-cilinder vier-tactmotor. De motor werd in de jaren hierna verder geperfectioneerd. In 1885 construeerden Maybach en Daimler de waarschijnlijk eerste motorfiets met behulp van een half-pk motortje.Rond 1885 legt Gottlieb Daimler zich steeds meer toe op de algemene ontwikkeling van het bedrijf en de verkoopactiviteiten. Maybach ontwikkelde in deze periode een automobiel, die op de wereldtentoonstelling in Parijs veel belangstelling opwekte. In dezelfde tijd werkte ook Carl Friedrich Benz aan een auto.
Autofabriek in Cannstatt
Gottlieb Daimler stichte in 1887 een autofabriek in Cannstatt. De auto was een nieuw product waarvoor de markt nog niet klaar was. Hij kreeg te weinig opdrachten om zijn fabriek draaiende te houden. Gottlieb Daimler verkocht zijn aandelen en richtte zich weer op de ontwikkeling van motoren en auto's.Na de dood van zijn eerste vrouw in 1889 trad Gottlieb Daimler in 1893 in het huwelijk met Lina Schwend. Uit dit huwelijk kwamen twee kinderen voort.
Daimler-motorenfabriek
Rond 1894 ging Gottlieb, met steun van de Engelse industrie, zich weer bemoeien met de Daimler-motorenfabriek. Op verzoek van Emil Jellinek (1853-1918) fabriceerde deze fabriek in 1899 een raceauto, die later de naam van de dochter van Jellinek kreeg: Mercedes. De Oostenrijks-Hongaarse consul en internationale zakenman, Emil Jellinek, bestelde 36 auto's en kon eisen stellen. De naam Mercedes bleef. Het werd de naam van een internationaal automerk.Daimler-Benz
Gottlieb Daimler overleed op 6 maart 1900 in Cannstatt bij Stuttgart. De Daimler-fabriek fuseerde in 1926 met de firma Benz en kreeg de naam Daimler-Benz AG. Dit bedrijf groeide uit tot één van de grootste autofabrieken van de wereld en werd een belangrijke steunpilaar voor de Duitse economie.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan ontdekkingen en wetenschappers. Lees Wetenschap: 150 belangrijke wetenschappers en ontdekkingen om meer te weten te komen over interessante wetenschappers en ontdekkingen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer Wetenschap
Wetenschap en OntdekkingenLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Wetenschap
In 'Wetenschap: 150 belangrijke wetenschappers en ontdekkingen' beschrijft Ruud van Capelleveen wonderlijke ontdekkingen en opmerkelijke levens van wetenschappers die het dagelijkse leven veranderden.De auteur legt deze lastige onderwerpen uit in begrijpelijk Nederlands, zodat ook u nu kunt begrijpen waarom deze wetenschappers zo belangrijk zijn en deze uitvindingen zo bruikbaar waren.
Wetenschap
Geschiedenis Nederland
In 'Door de Nederlandse geschiedenis' vertelt Ruud van Capelleveen veel over de Nederlandse geschiedenis: over de moordenaar van Willem van Oranje, Balthasar Gerards, over raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt, die met prins Maurits in conflict raakte, over de invloed van koning Lodewijk Napoleon, die door zijn broer Napoleon Bonaparte aangewezen werd om de Franse belangen te dienen als koning over Nederland, over de Slavenhandel van de WIC en andere belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.