Aanvoer in Normandië
Normandië

Foto Ruud van Capelleveen: Arromanches in Normandië
Met de operatie Overlord begon op D-Day, 6 juni 1944, de geallieerde invasie in Frankrijk. De bevoorrading begon direct nadat de geallieerden er in waren geslaagd om een bruggenhoofd te vestigen. Het aanvalsplan voorzag ook in de aanleg van twee kunstmatige Mulberryhavens, maar men begon de bevoorrading op het strand met speciaal daarvoor gefabriceerde landingsvoertuigen.Mulberryhavens
De Mulberryhavens waren tijdelijke voorzieningen om de noodzakelijke voorraden na D-Day in de eerste weken, zolang de zeehavens nog niet veroverd waren, aan land te brengen. De stranden kregen hierdoor een belangrijke rol. Bij Arromanches bouwde men een tijdelijke Mulberryhaven. Vanaf het begin van de invasie tot het einde van de oorlog werden hier meer dan 800.000 manschappen en 1,3 miljoen ton vracht aangevoerd op Omaha Beach. Deze aanvoer gebeurde vooral met landingsvaartuigen en DUKW's.Landingsvaartuigen
De gebruikte landingsvaartuigen waren open schepen die over het Kanaal werden gesleept. Zij konden op eigen kracht slechts een korte afstand afleggen. Door de geringe diepgang kon het landingsvaartuig de kust op glijden. Vervolgens werd een klep in de boeg geopend en kon het vaartuig uitgeladen worden.Amerikaanse gepantserde legervrachtwagen

Foto Ruud van Capelleveen: Gepantserd Amerikaans voertuig in Arromanches
DUKW
De Amerikaanse DUKW was een voertuig dat ook traag kon varen. Het voertuig werd in 1942 speciaal voor de verwachte invasies ontworpen. De DUKW werd voor het eerst ingezet bij de invasie van Sicilië. De DUKW bewees haar waarde ook in Normandië. De DUKW's werden later ook bij de bevrijding van het waterrijke Nederland ingezet.Pluto-pijpleiding
Bij Shanklin op het eiland Wight zijn nog de restanten te zien van de pijpleiding tussen Engeland en Frankrijk, waardoor tijdens de Tweede Wereldoorlog benzine naar de haven van Cherbourg werd getransporteerd. De Pluto-pijpleiding (Pipe Line Under The Ocean) was een idee van lord Mountbatten. Per dag kon 56.000 liter benzine naar het continent gestuurd worden. Later werd de pijpleiding verplaatst naar Dungeness in Kent, dat dichter bij de Franse kust lag. Op het vaste land van Europa werd de pijpleiding vervolgens verlengd. Uiteindelijk liep de pijpleiding tot in de Rijnstreek en werd dagelijks een miljoen liter benzine afgeleverd in Europa.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we regelmatig aandacht aan de beslissende momenten en belangrijkste personen in de Tweede Wereldoorlog. Lees Tweede Wereldoorlog: de Hoofdrolspelers als u meer wilt weten over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer Tweede Wereldoorlog
Tweede WereldoorlogGebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Tweede Wereldoorlog

In 'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' van Ruud van Capelleveen treft u de biografieën aan van 165 mannen en vrouwen die in deze oorlog een beslissende rol speelden.
Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.