Oosterscheldekering
Oosterscheldekering
Foto Ruud van Capelleveen: Oosterscheldekering
De negen kilometer lange Oosterscheldekering in Zeeland tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland is een onderdeel van de Deltawerken. De Oosterscheldekering is een afsluitbare stormvloedkering die bij zware storm gesloten kan worden, zodat de zee bij storm geen invloed kan uitoefenen op de Oosterschelde.Windmolens
Foto Ruud van Capelleveen: Windmolens bij de Oosterscheldekering
De sluizen van de Oosterscheldekering worden bediend vanaf het Ir. J.W. Topshuis op Neeltje Jans. Bij een verwachte waterstand van drie meter boven NAP worden de damschuiven automatisch gesloten.Neeltje Jans
Foto Ruud van Capelleveen: Oosterscheldekering
Over de wijze van afsluiting van de Oosterschelde werd jarenlang gediscussieerd. De oorspronkelijke plannen gingen uit van een volledige afdamming van de Oosterschelde. Hiertegen ontstond massaal protest van vissers, kwekers van schelpdieren zeezeilers en milieuorganisaties.Kabinetscrisis
De bouwactiviteiten waren al begonnen met de aanleg van enkele kunstmatige eilanden, waaronder de Roggenplaat (1969), Neeltje Jans (1970) en Noordland (1973). Ook was men al gestart met de aanleg van de dam. Eind 1973 was al vijf van de negen kilometer Oosterschelde afgedamd. De bouw kwam in juli 1974 tot stilstand toen de PPR-leden dreigden met een kabinetscrisis. Zij zouden het kabinet-Den Uyl verlaten als de Oosterscheldekering geheel zou worden afgedamd.Jan Klaasesz
Het kabinet benoemde een adviescommissie onder leiding van Jan Klaasesz, de voormalige commissaris van de Koningin in Zuid-Holland. Jan Klaasesz had aan het einde van de jaren zestig grote belangstelling gekregen voor de milieuproblematiek. Hij pleitte in die jaren voor een speciaal ministerie voor milieubeheer en zijn benoeming was daarom ook acceptabel voor de tegenstanders van de bouw van de gesloten Oosterscheldekering.Schuifdeuren
Foto Ruud van Capelleveen: Oosterscheldekering
De regering besloot enkele jaren later om in het resterende deel van de Oosterscheldekering schuifdeuren aan te brengen. Deze schuiven zouden openblijven en alleen bij zware storm gesloten worden. Hierdoor zou de instroom van zout zeewater in stand gehouden worden en zouden de gevolgen voor de kwekers van schelpdieren en de vissers beperkt blijven.Voltooide Deltawerken
De bouw van de Oosterscheldekering werd in april 1976 hervat. Op 26 juni 1986 werd de laatste schuif in de Oosterscheldekering geplaatst. De Oosterscheldekering werd op 4 oktober 1986 door koningin Beatrix officieel in gebruik genomen. Tijdens deze plechtigheden werden de schuifdeuren neergelaten. "De stormvloedkering is gesloten. De Deltawerken zijn voltooid. Zeeland is veilig," zei de vorstin. Deze woorden waren niet geheel juist gekozen, want in 1997, bij de ingebruikname van de Maeslantkering bij Hoek van Holland sprak koningin Beatrix wederom over de voltooiing van de Deltawerken.Verkeersweg
Foto Ruud van Capelleveen: Verkeersweg N57
Over de Oosterscheldekering legde men de verkeersweg N57 aan. Deze weg tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland werd op 5 november 1987 geopend door prinses Juliana.Budget
Door verandering van de plannen en technische tegenvallers werd het oorspronkelijke budget voor de Oosterscheldekering ruim overschreden, maar Nederland kreeg hierdoor wel een waterkering, waarmee de waterbouwers in binnen- en buitenland grote waardering oogsten.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland en de strijd tegen het water.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Zeeland
ZeelandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Nederlandse Kastelen
Met 'Nederlandse kastelen: van motte tot buitenplaats' heeft Ben Hendriks een zeer toegankelijke studie geschreven over de geschiedenis van Nederlandse kastelen en het leven op kastelen door de eeuwen heen.Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.