Scheveningse Pier
Markant bouwwerk in Scheveningen
Foto Ruud van Capelleveen: Scheveningse Pier
De Pier van Scheveningen is sinds begin jaren zestig van de twintigste eeuw het beeldbepalende object in deze Zuid-Hollandse badplaats. Jarenlang was de Scheveningse Pier een publiekstrekker. Bij mijn bezoek aan Scheveningen in oktober 2010 kon ik vaststellen dat de pier haar glans had verloren. In 1991 werd de Scheveningse Pier voor het symbolische bedrag van één gulden door het horecaconcern Van der Valk gekocht van de verzekeraar Nationale Nederlanden. Aan het einde van de jaren negentig volgde een grondige renovatie. Vijf jaar later besloot de directie om het entreegeld te schrappen in een poging om meer mensen naar het restaurant op de Scheveningse Pier te trekken.Wandelhoofd Koningin Wilhelmina
Dit was niet het eerste bouwwerk bij Scheveningen dat tot plezier van de badgasten diende. Op 6 mei 1901 opende men Het Wandelhoofd Koningin Wilhelmina, zoals de eerste pier werd genoemd, bij het Kurhaus van Scheveningen. Deze eerste pier lag, zoals u op de talloze ansichtkaarten uit deze periode kunt zien, direct achter het Kurhaus. De hotelgasten konden via een brug over de boulevard direct naar het einde van de pier lopen. Op dit Wandelhoofd kon men van zon, zee en strandgezicht genieten terwijl men in een badstoel luierend naar een muziekuitvoering kon luisteren.In 1943 brandde het voornamelijk uit hout opgetrokken Wandelhoofd Koningin Wilhelmina af. Na de brand sloopten de Duitsers de restanten van de pier. De Duitsers meenden dat de ruïne van de pier een uitstekend oriëntatiepunt zou vormen bij een geallieerde invasie.
Pier van Scheveningen
Foto Ruud van Capelleveen: Scheveningse Pier
In 1959 begon men met de bouw van een nieuwe pier. Het nieuwe bouwwerk kwam iets noordelijker dan de oorspronkelijke houten pier. Dick C. Apon van architectenbureau ABBT creëerde een icoon. De Pier van Scheveningen is zijn meest gefotografeerde bouwwerk en waarschijnlijk ook het meest vastgelegde object in de omgeving van Scheveningen en de gemeente Den Haag. De Pier van Scheveningen werd op 19 mei 1961 door prins Bernhard geopend.Vergane glorie
Foto Ruud van Capelleveen: Scheveningse Pier
Het horecaconcern Van der Valk investeerde miljoenen in de pier, maar dit bleek weggegooid geld: aan het begin van de eenentwintigste eeuw slonken de bezoekcijfers. De badgasten gaven de voorkeur aan de talloze strandpaviljoens en winkeltjes op de promenade en bekeken de Scheveningse Pier alleen nog uit de verte. In maart 2012 zette Van der Valk de pier te koop. De nieuwe eigenaar zou miljoenen moeten investeren om de oude allure van de Scheveningse Pier te herstellen. Tot overmaat van ramp werd de pier op last van de brandweer gesloten.Heropening
Foto Ruud van Capelleveen: Scheveningse Pier
In 2015 werd de Pier van Scheveningen weer tot leven gewekt. Na anderhalf jaar ging het ijzeren hek weer open. KondorWessels Vastgoed en Danzep investeerden drie miljoen euro in de wandelpromenade. Het bovendek werd in de zomer van 2015 opengesteld voor het publiek. Er was weer leven op de Pier. De klanten kunnen een pannenkoek eten in het restaurant van Aad Rog en bungeejumpen bij de uitkijktoren van de Pier van Scheveningen.Gedeeltelijke afbraak
Foto Ruud van Capelleveen: Scheveningse Pier
In augustus 2016 begon men met de afbraak van het 'stalen eiland', het laatste deel van de Scheveningse Pier. Door velen werd dit aanhangsel lelijk bevonden. Het 'stalen eiland' werd sinds 1991 niet meer gebruikt en was al die tijd slecht onderhouden. In dit laatste deel van de Pier was ooit een griezelkelder en een presentatie over de literaire reis van Jules Verne, '20.000 mijlen onder zee', gevestigd."De Pier moet weer meer elan krijgen," zei manager Herman Smit tegen de verslaggever van de NOS. De Pier van Scheveningen kreeg eerder in 2016 een reuzenrad van vijftig meter hoog. Bovendien trok de gemeente 25 miljoen euro uit om de boulevard bij het Kurhaus en de Scheveningse Pier aantrekkelijker te maken. Den Haag wil dat Scheveningen uitgroeit tot een van de belangrijkste badplaatsen van Noordwest-Europa. Jaarlijks trekt Scheveningen nu elf miljoen bezoekers.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland. De Pier van Scheveningen komt ook voor in onze interessante uitgave over Den Haag.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Leven in de delta
'Leven in de delta' is een reis door de tijd en door Nederland. De teksten en de vele foto's verduidelijken veel.U komt veel te weten door het lezen van 'Leven in de delta'. Ruud van Capelleveen heeft veel geschreven over kastelen, de ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland en de Tweede Wereldoorlog. Ook deze onderwerpen zijn goed vertegenwoordigd in 'Leven in de delta'.
Leven in de delta
Lees verder: geschiedenis Zuid-Holland
Zuid-HollandScheveningen
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Den Haag
Als u meer wilt weten over Den Haag is de uitgave van Ruud van Capelleveen een aanrader. Aan de hand van honderdvijftig onderwerpen komt u veel te weten over de geschiedenis, de wetenswaardigheden, de fraaiste monumenten en de interessantste reisdoelen. Ook liefhebbers die de stad goed menen te kennen zullen verrast worden door de wetenswaardigheden die de auteur aanreikt.Den Haag
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.