Station Duisburg
Tekst: Ruud van Capelleveen
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Leven in de delta
Auteur van Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden en Leven in de delta
Hoofdgebouw Hauptbahnhof Duisburg

Foto Ageeth van Amerongen: Station Duisburg
Het station van Duisburg heeft een sterk regionale functie. Van hieruit vertrekken treinen van de Deutsche Bahn, maar ook van de Regional-Express, de Regionalbahn en de S-Bahn. Onder het station ligt een gelijknamig metrostation.Rheinschiene

Foto Ruud van Capelleveen: Rheinschiene in Station Duisburg
Het belangrijkste station van Duisburg ligt op de 'Rheinschiene', de spoorverbinding tussen Nederland en het zuiden van Duitsland. De belangrijkste verbindingen vanuit het hoofdstation van de industriestad Duisburg zijn die naar Keulen, Düsseldorf Flughafen en het centraal station van Düsseldorf.Geschiedenis

Foto Ruud van Capelleveen: Hauptbahnhof Duisburg
Duisburg kreeg in 1846 een station, toen de spoormaatschappij Cöln-Mindener Eisenbahn-Gesellschaft (CME) een verbinding met Keulen tot stand bracht. In de negentiende eeuw kregen verschillende maatschappijen de kans om een spoorlijn aan te leggen. In 1862 opende de Bergisch-Märkische Eisenbahn-Gesellschaft (BME) haar oost-westverbinding door het Roergebied van Dortmund en Witten naar Duisburg en bouwde haar station in de directe nabijheid van het bestaande station. Dit was een kopstation dat alleen van het noordoosten benaderd werd.
Op 15 februari 1870 werd een drie kilometer lange aftakking van de Rheinische Eisenbahn-Gesellschaft (RhE) naar Duisburg in gebruik genomen vanaf het treinstation van Hochfeld, dat in 1879 het startpunt werd voor de verbinding naar Quakenbrück.Duisburg Hbf

Foto Ruud van Capelleveen: Hauptbahnhof Duisburg
Elke maatschappij bouwde een eigen stationsgebouw. Vanaf 1877 ging de Pruisische staat op grote schaal particuliere spoorwegbedrijven overnemen. Pas na enkele jaren besloot men een nieuw station te bouwen dat gebruikt zou worden voor alle spoorlijnen van de Pruisische Staatsspoorwegen naar Duisburg.Perronoverkapping

Foto Ruud van Capelleveen: Perronoverkapping Hauptbahnhof Duisburg
In 1920 werd de Deutsche Reichsbahn opgericht. Tussen 1931 en 1934 bouwde men onder leiding van architect Johannes Ziertmann een nieuw station voor Duisburg. Dit stationsgebouw werd uitgevoerd in de stijl van de nieuwe zakelijkheid. Het station van Duisburg werd destijds een van de modernste stations van Duisland genoemd.Billboard

Foto Ruud van Capelleveen: Billboard Hauptbahnhof Duisburg
In de Tweede Wereldoorlog was het station een doelwit voor de geallieerde bommenwerpers. De creatie van Johannes Ziertmann raakte zwaar beschadigd. Na de oorlog werd de Deutsche Bundesbahn opgericht. Deze naam zou tot 1993 gebruikt worden. Na de val van de Berlijnse Muur en de hereniging van Duitsland fuseerden de Oost-Duitse Reichsbahn en de West-Duitse Bundesbahn op 1 januari 1994 tot de Deutsche Bahn AG.Overkapping perrons

Foto Ruud van Capelleveen: Overkapping perrons in Duisburg
Het station van Duisburg werd na de oorlog verschillende keren aangepast aan de nieuwe eisen van de tijd. Bij verbouwingen is het uiterlijk meerdere malen vereenvoudigd ten gunste van functionaliteit. Veel details gingen verloren. Zo verdwenen de schilderijen in de ontvangsthal eerst achter panelen en later onder verf.Wachtende reiziger

Foto Ruud van Capelleveen: Wachtende reiziger in Duisburg
Als u het station betreedt ziet u dat er wel het een en ander is gemoderniseerd. In de jaren negentig werd de ingang aan de noordzijde van het Hauptbahnhof verbeterd. Deutsche Bahn AG begon in 2009 opnieuw met een sanering. De kosten van dit project werden bij de aanvang geschat op zestig miljoen euro. De eisen en ideeën werden tijdens het project verschillende keren aangepast. Men denkt nu in 2028 klaar te zijn. Deutsche Bahn zal dan 260 miljoen euro hebben uitgegeven aan de renovatie van het station van Duisburg.Klaar voor vertrek

Foto Ruud van Capelleveen: Klaar voor vertrek uit Duisburg
Het station van Duisburg wordt dagelijks door honderdduizend reizigers gebruikt. Per dag vertrekken hier ongeveer honderdvijftig langeafstandstreinen. Door de ligging tussen het Roergebied en de Rijnstreek is Duisburg een van de grootste overstapstations voor lokaal en langeafstandsverkeer in de deelstaat Noordrijn-Westfalen.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij veel aandacht aan de geschiedenis van Duitsland en de mooiste plekjes in dit land. Lees Duitsland: Geschiedenis en Wetenswaardigheden als u uw vakantie in Duitsland wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van dit interessante land. Duisburg komt ook voor in onze uitgave Duitsland: Geschiedenis en wetenswaardigheden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Duitsland
Geschiedenis DuitslandGeschiedenis Duisburg
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Duitsland

Duitsland
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.