Apeldoornse Poort
Viaduct in Arnhem

Foto Havang(nl) (CCO): Apeldoornse Poort
De Apeldoornse Poort in Arnhem is een spoorwegviaduct van de spoorlijn vanaf het Centraal Station in de richtingen Zevenaar en Zutphen. Het viaduct ligt op de plek waar de Apeldoornsestraat overgaat in de Apeldoornseweg. Het viaduct werd in de stijl van art-nouveau ontworpen door Haitsma Mulier.Verbreding
Haitsma Mulier was in 1910 verantwoordelijk voor de verbreding van het uit 1851 stammende viaduct dat werd gebouwd bij de aanleg van de spoorlijn van Arnhem naar Duitsland. Het viaduct werd door Haitsma Mulier gebouwd in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De Apeldoornsepoort verving een smalle doorgang uit 1851 toen de spoorlijn vanaf het verderop gelegen station in Arnhem werd doorgetrokken naar Zevenaar en Duitsland. Vanwege het grote belang droeg de Stad Arnhem in belangrijke mate bij aan de financiering. De overspanning bestaat uit één grote doorgang voor het snelverkeer en twee smallere doorgangen voor wandelaars en fietsers.Bouw
De doorrijhoogte is 3,8 meter. De steunmuren van de landhoofden hebben een plint van natuursteen, een bekleding van onverglaasde gele verblendsteen in kruisverband en een afsluitende lijst van natuursteen die op de afgeronde hoeken voorzien is van vlechtbandversieringen, zegt de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Op de brug staat een sierhek tussen granieten hekpalen.Art nouveau
De Apeldoornse Poort is een van de vier viaducten in de spoordijk tussen het stadscentrum en de noordelijk van deze spoorlijn gelegen stadswijken. Het is een uniek voorbeeld van art-nouveauarchitectuur in Arnhem, want de andere drie viaducten werden aangepast. Dat is een wonder, want het is hier sinds 1912 veel drukker geworden. De Apeldoornseweg verbindt het centrum van Arnhem met de noordelijk van de spoordijk gelegen wijken en de verderop gelegen snelwegen A12 en A50.Apeldoornseweg
Verderop aan de Apeldoornseweg richting Sonsbeek staan enkele fraaie panden, zoals de huizen van Willem Diehl aan de Apeldoornseweg 41a-53. In 1915 liet de Gemeente Arnhem aan de Apeldoornseweg een HBS voor meisjes bouwen. Toen het schoolgebouw klaar was, bleek de Gemeenteraad er niet erg over te spreken. Men vond het een plomp gevaarte dat elke aardbeving zou overleven. De bekende architect Hendrik Berlage dacht daar anders over: hij vond het een goed ontwerp. Door verbouwingen en uitbreidingen bleef van het fraaie interieur en de patio weinig over.Heidemij
Het kantoorpand van de Heidemaatschappij op het Sickeszplein bij de Apeldoornseweg werd ontworpen door Karel de Bazel. Op 11 november 1912 verrichtte prins Hendrik de eerste steenlegging. In september 1914 werd het gebouw in gebruik genomen. De Bazel ontwierp een representatief hoofdgebouw voor de directie en een grote achterbouw voor het lagere personeel. Het was het eerste kantoorgebouw in Nederland met een gewapend betonskelet. In het gebouw is tegenwoordig een advocatenkantoor gevestigd.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGeschiedenis Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem

Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.