Betaald parkeren in Arnhem
Auto in Arnhem

Foto Ruud van Capelleveen: Betaald parkeren in Arnhem
In 1896 reed de eerste auto in Arnhem, toen fotograaf Adolphe Zimmermans de stad bezocht. Op de Rijnkade, bij de Nelson Mandelabrug staat een gedenksteen ter herinnering aan dit heugelijke feit. Op de steen staat een afbeelding van een Benz Viktoria en een tekst. De gedenksteen werd in 1996 geplaatst. In het teken van de festiviteiten van de Stichting 100 Jaar Automobiel reed burgemeester Paul Scholten een rondje door de stad in een oude Benz Viktoria.Verandering
Op oude ansichten zien we lege straten. "Zoals de fiets na een tiental jaren van transformaties een vorm bereikte die definitief is gebleken, zo is ook de automobiel nu in een stadium gekomen waarin hij alleen nog in details veranderen zal," schreef een redacteur van Vogue in november 1924.Pas aan het einde van de twintigste eeuw, toen bijna iedereen zich een auto kon permitteren, veroorzaakte de auto in Arnhem een verkeersinfarct.
Transferium
Tegenwoordig is de auto, hoe graag stadsbestuurders het ook willen, niet meer weg te denken uit het stadsbeeld. Er worden transferia ingericht om de auto uit het centrum van de steden te weren. Buiten de steden worden grote parkeerplaatsen ingericht, waar de automobilist met openbaar vervoer zijn reis naar het centrum vervolgt. In Arnhem kwam bij het Gelredome in Arnhem-Zuid een transferium voor centrumbezoekers en woon-werkverkeer uit de zuidelijke regio. Er bestaan geen voorzieningen voor bezoekers uit andere richtingen. Mede hierdoor is dit fenomeen geen succes geworden. Het winkelend publiek komt nog altijd met de auto naar de stad.Betaald parkeren
In het stadscentrum zijn slechts 2.900 plekken in parkeergarages en 1.600 betaalde parkeerplaatsen op straat. De automobilist zoekt in toenemende mate een gratis parkeerplaats in een belendende wijk. Het stadsbestuur van Arnhem reageerde hierop met de instelling van betaald parkeren en een vergunningenstelsel voor de bewoners in de stadswijken rond het centrum, maar het probleem verplaatst zich steeds. Bewoners van straten waar nog geen betaald parkeren is ingevoerd klagen nu dat zij hun auto niet kunnen parkeren, omdat de centrumbezoekers hun auto bij hen in de straat zetten. De automobilist moet steeds verder lopen om betaalbaar te kunnen winkelen.Uitwijken
Het uitwijkende gedrag van de automobilist is niet verwonderlijk. De tarieven in de Arnhemse parkeergarages zijn erg hoog. Je moet veel kopen in winkelstad Arnhem voordat het parkeergeld een redelijk deel van het aankoopbedrag vormt. Mede hierdoor zoekt het winkelend publiek veelal haar heil al in de omringende gemeenten. De winkeliersverenigingen in de grote steden zijn niet blij met de ontwikkeling van het betaald parkeren. Zij weten dat dit beleid tot omzetderving leidt. De omzet lekt weg naar plaatsen en winkelcentra waar de klant gratis, eventueel beperkt door parkeerschijf, kan parkeren.Dieselverbod
Vanaf 1 januari 2019 mogen dieselauto's van voor 2005 niet meer het centrum van Arnhem in. De Gelderse gemeente kreeg daarmee de strengste milieuzone van heel Nederland. Met een camerasysteem wordt in de gaten gehouden welke auto's het stadscentrum van Arnhem binnenrijden. Bewoners in het centrum krijgen tot juni 2019 de tijd om gebruik te maken van een slooppremie van 1.000 euro. "Wij vinden het belangrijk dat de lucht voor Arnhemmers schoon is en momenteel is hij nog niet schoon genoeg. Daarom hebben wij gekozen voor deze nieuwe maatregel," zei wethouder Cathelijne Bouwkamp (GroenLinks) tegen een verslaggever van Omroep Gelderland. De maatregel betreft in eerste instantie alleen personenauto's van voor 2005 en vrachtauto's die gebouwd zijn voor 1999. De maatregel geldt nog niet voor bestelbusjes, maar Bouwkamp dat dit in 2020 wel het geval zal zijn.Steen des aanstoots
De dieselregeling in Arnhem werd in de autowereld als steen des aanstoots gezien en zorgde voor een storm van protest. Dergelijke plaatselijke verordeningen zorgen voor verwarring en onzekerheid bij de automobilist, zeggen zij. De stadsbestuurders zouden te weinig rekening houden met het feit dat diesel- en benzinemotoren in de toekomst zullen worden vervangen door elektrische voertuigen. De omvangrijke huidige uitstoot van roetdeeltjes en fijnstof zullen dan ook tot het verleden behoren.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGemeente Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem

Geschiedenis Arnhem
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.