Tramremise in Arnhem
Verwoest tijdens de slag om Arnhem
Tramremise in Arnhem
De tramremise werd op 18 september 1944 verwoest tijdens de Slag om Arnhem. Na die tijd liet het gemeentelijk vervoerbedrijf trolleybussen rijden in plaats van elektrische trams. Een deel van de remise is herbouwd in het Openluchtmuseum en is in gebruik als stalling van de museumtrams.Reconstructie Arnhemse remise
Op 18 september 1944 werd de Arnhemse remise verwoest tijdens de slag om Arnhem. Na die tijd liet het gemeentelijk vervoerbedrijf trolleybussen rijden in plaats van elektrische trams. Een deel van de remise is herbouwd in het Openluchtmuseum en is in gebruik als stalling van de museumtrams. Ook de werkplaats is in het museum nagebouwd.Een groot probleem bij de reconstructie in het Openluchtmuseum was het ontbreken van bouwtekeningen. De tekenaars hebben daarom het hele gebouw gereconstrueerd aan de hand van foto's en beschrijvingen van oud-werknemers.
Openluchtmuseum in Arnhem zoekt trambestuurders
In januari 2008 maakte het Openluchtmuseum in Arnhem bekend, dat zij nieuwe vrijwilligers zoekt voor de bemanning van de trams, die in het park een dienst onderhouden.Elke tram wordt bezet door een bestuurder en een conducteur. Deze conducteur is er niet om kaartjes te knippen, want een ritje in de tram in het Openluchtmuseum is gratis. De conducteur heeft vooral een serviceverlenende functie: de conducteur helpt mensen bij het in- en uitstappen en zowel de bestuurder als de conducteur informeren de bezoekers aan het museum wat er zoal te zien is.
Begin 2008 bestond het team van vrijwillige trambestuurders en conducteurs uit ongeveer tachtig mensen. Omdat de gemiddelde leeftijd van de trambemanning boven de zestig jaar ligt, zoekt het museum nu nieuwe vrijwilligers. De oudere vrijwilligers willen graag hun kennis overdragen voordat zij met hun werk stoppen.
Uiteraard dragen de vrijwilligers op de tram in het Openluchtmuseum een historisch uniform. Nieuwe vrijwilligers krijgen een opleiding voordat zij aan de slag mogen gaan. Voor bestuurders is een langere opleiding en meer ervaring nodig. Daarom beginnen trambestuurders altijd als conducteur op de historische tram in het Openluchtmuseum.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGeschiedenis Arnhem
Arnhem A/Z
Museum in Gelderland
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem
Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave. Arnhem heeft echter veel meer te bieden, dan enkel oorlogsherinneringen. De stad speelde al een belangrijke rol in de vijftiende eeuw.Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.