Betuweroute richting Duitsland
Overeenkomst van Warnemünde
Foto Ruud van Capelleveen: Spoorwegovergang in Elten: in Duitsland gaat het goederenverkeer van de Betuweroute in 2012 over bestaand spoor
In 1992 ondertekenden de verantwoordelijke ministers van Duitsland en Nederland de overeenkomst van Warnemünde. Het doel van deze overeenkomst was de verbetering van het spoorvervoer tussen de beide landen. "De ministers spraken af dat ze er alles aan zouden doen om het goederenvervoer en het hogesnelheidsvervoer per spoor te intensiveren," schreef het ministerie van Verkeer en Waterstaat in september 2002 in 'Is Duitsland klaar voor de Betuweroute?'. Deze tweezijdige folder werd toegevoegd aan een informatiepakket dat de sceptici de mond moest snoeren, want de bouw van de Betuweroute trok een spoor van verontrusting door Nederland. Terwijl de voorbereidingen voor de aanleg van de Betuweroute vorderde, gebeurde er niets in Duitsland. Vanaf Zevenaar moesten de treinen over bestaand spoor richting Roergebied rijden.Capaciteit
"De Nederlandse en Duitse regering hebben in het verleden goede afspraken gemaakt over de aansluiting van de Betuweroute op het spoor in Duitsland," zei het ministerie. "Nederland heeft op dit moment de handen vol aan de aanleg van de Betuweroute," schreef de minister."Aan het hele tracé wordt gebouwd. Als alles klaar is, zullen de goederentreinen gaan rijden. Vanaf dat moment is er dus een toename van het goederenvervoer per spoor in Duitsland." Het ministerie van Verkeer en Waterstaat suggereerde dat de goederentreinen zouden rijden, ook als Duitsland er in de eerste jaren niet klaar voor was. Deutsche Bahn vermoedde dat de verkeerstoename zou meevallen. Dit standpunt werd door het ministerie verwoord in de folder 'Is Duitsland klaar voor de Betuweroute?': "Pas rond 2010 is meer capaciteit nodig."
Deutsche Bahn
"Daarnaast wordt op termijn het spoorwegnet uitgebreid. Voor deze investering heeft de Duitse regering in 1992 1.023 miljard euro opzij gezet. Kortom, er wordt gezorgd voor een goede aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoorwegnet." Sceptici twijfelden niet aan de aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoorwegnet, maar of er 'überhaupt' genoeg vraag zou ontstaan naar goederenvervoer. En als dat onverhoopt toch zou gebeuren of het spoorwegnet in Duitsland deze toegenomen goederenstroom zou kunnen verwerken. Deutsche Bahn had na de Duitse Eenwording andere prioriteiten. De twee Duitse spoorwegnetten moesten beter op elkaar gaan aansluiten. De door de Nederlandse regering genoemde investering in Duitsland was echter vooral bestemd voor de verbetering van het passagiersvervoer tussen de grote steden.Emmerich-Oberhausen
Tussen Emmerich en Oberhausen zal een derde spoor worden aangelegd, vertelde het Nederlandse ministerie in 2002. Pas in de zomer van 2013 werd in Duitsland besloten tot aanleg. De aanleg van de 73 kilometer lange spoorlijn kost 1,5 miljard euro. De overeenkomst hiervoor werd op 24 juli 2013 getekend door de Duitse minister van Verkeer, Peter Ramsauer, en minister-president Hannelore Kraft van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het is nog niet bekend wanneer deze spoorlijn wordt opgeleverd.Betuweroute
In de laatste dertig jaar van de twintigste eeuw daalde het goederentransport op het spoor van 21 naar 8 procent. De Europese Unie wilde een halt aan deze dalende trend toeroepen en kwam met een plan: een Trans European Netwerk (TEN). Dit beleidsvoornemen werd door de Nederlandse regering opgepikt met de aanleg van de Betuweroute.Betuweroute
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees de interessante uitgave Gelderland: Geschiedenis en bezienswaardigheden om meer te weten te komen over de mooiste provincie van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Leven in de delta
'Leven in de delta' is een reis door de tijd en door Nederland. De teksten en de vele foto's verduidelijken veel.U komt veel te weten door het lezen van 'Leven in de delta'. Ruud van Capelleveen heeft veel geschreven over kastelen, de ontwikkeling van de spoorwegen in Nederland en de Tweede Wereldoorlog. Ook deze onderwerpen zijn goed vertegenwoordigd in 'Leven in de delta'.
Leven in de delta
Lees verder: geschiedenis Gelderland
GelderlandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Geschiedenis Nederland
In 'Door de Nederlandse geschiedenis' vertelt Ruud van Capelleveen veel over de Nederlandse geschiedenis: over de moordenaar van Willem van Oranje, Balthasar Gerards, over raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt, die met prins Maurits in conflict raakte, over de invloed van koning Lodewijk Napoleon, die door zijn broer Napoleon Bonaparte aangewezen werd om de Franse belangen te dienen als koning over Nederland, over de Slavenhandel van de WIC en andere belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.