Station Duiven
Stationsgebouw aan de Visserlaan

Foto Ruud van Capelleveen: Perron station Duiven richting Zevenaar
In 1980 heropenden de Nederlandse Spoorwegen het station in Duiven. Duiven kreeg een moderne halte met loket aan de Visserlaan. Op het perron waar de trein van Arnhem richting Zevenaar rijdt kwam een wachtruimte van staal en glas naar een ontwerp van Cees Douma.Arnhem-Winterswijk
Hoewel de gemeente Duiven in de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw groeide en steeds meer reizigers de weg naar het station in Duiven wisten te vinden, wilden de Nederlandse Spoorwegen de lijn Arnhem-Winterswijk sluiten. Er werd fors bezuinigd op het onderhoud, vooral op het baanvak Zevenaar-Winterswijk. Toen vervoersmaatschappij Syntus de exploitatie van de spoorlijn in 2001 overnam van de NS, kregen de reizigers hierdoor veelvuldig te maken met vertragingen. Syntus voorzag in een behoefte. De wegen rond Arnhem raakten overvol. Forensen uit Duiven en Zevenaar gingen de trein gebruiken. Het aantal treinen werd verdubbeld, maar ondanks deze capaciteitsuitbreiding bleven de treinen in de spits overvol.Geschiedenis
De ontwikkeling van het spoorvervoer kwam in de negentiende eeuw langzaam op gang. In 1830 bezocht luitenant-kolonel W.A. Bake Engeland om wapens voor het Nederlandse leger te kopen. In Engeland raakte Bake diep onder de indruk van de Britse technologie. Hij heeft bij zijn bezoek aan Engeland ook kennis genomen van de ontwikkeling van het treinvervoer. In 1830 werd de spoorlijn tussen Liverpool en Manchester geopend. Na terugkomst in Nederland schreef Bake een brief aan koning Willem I, waarin hij de aanleg van een spoorlijn van Amsterdam naar Duitsland bepleitte.Duitsland
Het plan van Bake beviel koning Willem I. Nederland was in de zeventiende eeuw achterop geraakt in de ontwikkelingen. De glorietijd van de Gouden Eeuw was voorbij. Andere Europese landen, zoals Frankrijk en vooral Engeland, waren Nederland voorbijgestreefd. Koning Willem I wilde daar verandering in brengen. Hij stond aan de basis van veel veranderingen in de infrastructuur van Nederland in de negentiende eeuw. Ook de spoorlijn van Amsterdam via Utrecht en Arnhem naar Duitsland kwam tot stand door de inspanning van koning Willem I. De exploitatie van deze spoorlijn kwam in handen van de Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij. Het traject naar Duitsland kwam in 1856 gereed. Op 15 februari van dat jaar werd het eerste station in de Gelderse gemeente Duiven geopend.Eerste station
Het eerste station aan de Rhijnspoorweg uit 1856 zag er totaal anders uit. De stationschef bewoonde de achterste helft van het stationsgebouw, zodat hij 24 uur per dag bereikbaar was. Naar huidige maatstaven had hij veel personeel, want alles ging met de hand: de seinen, de spoorbomen en de kaartverkoop. Dit eerste station van Duiven raakte aan het einde van de Tweede Wereldoorlog beschadigd door een in brand geschoten trein. Het station werd niet meer opgebouwd. De bewoners moesten tot 1980 in Zevenaar op de trein stappen om per trein naar Arnhem of richting Winterswijk te reizen.Visserlaan
Het station aan de Visserlaan 21 in Duiven wordt nu gebruikt door de vervoersmaatschappijen Arriva en Breng. Zij verzorgen een dienst op de trajecten Arnhem-Doetinchem en Arnhem-Winterswijk. De omgeving rond het station werd in 2012 opnieuw ingericht. De maximumsnelheid op de Visserlaan ging naar dertig kilometer. Het werd een fiets- en voetgangersgebied.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees de interessante uitgave Gelderland: Geschiedenis en bezienswaardigheden om meer te weten te komen over de mooiste provincie van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Duiven
GelderlandGemeente Duiven
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.