Centraal Station Arnhem
Modern station

Foto JArnhem (CC BY-SA): Arnhem Centraal Station: de ingang en de busterminal
Het Station is gevestigd op het Stationsplein, het eerste deel van de Utrechtsestraat. Het station in Arnhem is in verschillende gebouwen gehuisvest geweest. Aan het begin van de twintigste eeuw kreeg Arnhem een nieuw station, dat werd ontworpen door architect Ben van Berkel.Knooppunt Nederlandse spoorwegnet
Arnhem heeft verschillende stations. Naast het hoofdstation in het centrum zijn er de halteplaatsen Velperpoort, Presikhaaf en Arnhem-Zuid. Arnhem was altijd al een belangrijk knooppunt in het Nederlandse spoorwegnet. Via Utrecht kan naar het drukke Westen gereisd worden, terwijl via Zutphen de noordelijk gelegen delen van Nederland werden ontsloten. Via Nijmegen kon van oudsher Limburg, Noord-Brabant en Zeeland per trein bereikt worden.
Het eerste Arnhemse spoorwegstation werd in 1845 gebouwd. In dat jaar kwam de Rijnspoorweg gereed, waarmee de stad met het westen werd verbonden. Het eerste stationsgebouw werd al in 1867 afgebroken om plaats te maken voor een moderner gebouw.Station in de twintigste eeuw
In 1937 werd het station verbouwd en uitgebreid door de Nederlandse Spoorwegen. Het stationsplein was erg klein. Er was nauwelijks ruimte voor de bussen. In de noordwestelijke hoek van het stationsplein kon later wat ruimte worden gemaakt. Daar bouwde men een wit busgebouw. Het door architect Van Ravenstein ontworpen station werd in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. Het stationsgebouw werd in 1951 gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. Bij het station stond in die dagen hotel Astoria. Dit gebouw aan de verbindingsweg tussen het Stationsplein en de Bovenbergweg werd in 1928 opgeleverd. Rechts van dit hotel liet Jan Dommering hotel Bristol bouwen. Zowel Astoria als Bristol werden verwoest. Op deze plaats kwam na de oorlog het Stationsplein-West met het bussenplein.1954
De stationsnieuwbouw van 1954 werd ontworpen door architect Hermanus Gerardus Jacob Schelling (1888-1978). Op het niveau van het Stationsplein kwam het hoofdgebouw met ontvangsthal. Van daaruit bereikte de reiziger via tunnels en trappen de hoger gelegen perrons. Aan de Sonsbeekzijde werd het station ontsloten door een ontvangsthal, die met luchtbruggen en trappen was verbonden met de perrons. Hotel Haarhuis was het enige gebouw dat in de oorlog niet was vernietigd, maar dit hotel werd na de oorlog afgebroken, omdat het niet meer paste in het wederopbouwplan. Achter het oude hotel bouwde men het nieuwe Hotel Haarhuis. Dat pand werd in latere jaren enkele keren verbouwd, maar staat nog op deze plaats.Arnhem Centraal Station
Journalist Piet Venhuizen schreef eens de pakkende krantenkop 'Arnhem staat altijd op verkeerde lijstjes bovenaan'. Hij bedoelde hiermee dat de stad Arnhem steevast goed scoort op de onderwerpen als criminaliteit, werkloosheid en andere ongewenste zaken. 'De stad zou theoretisch aantrekkelijk kunnen zijn voor mensen die de drukke Randstad willen ontvluchten'.Arnhem Centraal Station
Perron Arnhem 2012
Sonsbeekzijde in Presikhaaf
Trolleybussen
Arnhem is de enige stad in Nederland waar nog trolleybussen rondrijden. Via een bovenleiding trekken de elektrisch aangedreven bussen hun sporen door de stad. De bussen zoeven al meer dan een halve eeuw door het Arnhemse verkeer. Na de bevrijding in 1945 bleek al het materieel van het gemeentelijke trambedrijf te zijn vernield en besloot de gemeenteraad om met trolleybussen verder te gaan. Het station in het centrum van Arnhem is een belangrijk aan- en vertrekpunt voor de trolleybussen.Stations in Arnhem
Arnhem heeft verschillende stations. De geschiedenis van station Arnhem begon in 1845. Station Velperpoort werd gebouwd na de aanleg van de spoorlijn van Arnhem naar Emmerik in 1855. Station Presikhaaf staat aan de lijn van Arnhem naar Zwolle. Station Arnhem Zuid aan de spoorlijn tussen Arnhem en Nijmegen werd op 11 december 2004 officieel geopend, maar de treinen stopten niet. De NS had een fout gemaakt. De machinisten wisten niet dat het station al geopend was. De volgende dag stopte de eerste trein in Station Arnhem Zuid.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis van Arnhem. Lees meer over de geschiedenis van Arnhem. Ons interessante e-book over de geschiedenis van Arnhem is een aanrader. Deze stad heeft veel te bieden. Arnhem speelde al in de vijftiende eeuw een belangrijke rol.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Gerelateerd: geschiedenis Arnhem
GelderlandGeschiedenis Arnhem
Arnhem A/Z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Arnhem
Arnhem is de stad die tijdens de Tweede Wereldoorlog de speerpunt vormde tijdens Operatie Market Garden. Hierbij bleek de verovering van de Rijnbrug in het centrum van Arnhem 'een brug te ver'. De Slag om Arnhem en de gevolgen hiervan ontbreken natuurlijk niet in deze uitgave. Arnhem heeft echter veel meer te bieden, dan enkel oorlogsherinneringen. De stad speelde al een belangrijke rol in de vijftiende eeuw.Arnhem: Geschiedenis en wetenswaardigheden
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


