Looveer
Pont tussen Loo en Huissen

Foto Ruud van Capelleveen: Veerboot Cristoffel I bij het Looveer
Vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw verdween de veerpont grotendeels uit Nederland. Allereerst werden bruggen gebouwd voor de spoorwegen en toen het autoverkeer in de twintigste eeuw toenam, werden de belangrijkste verbindingen over het water vervangen door bruggen. Nu, aan het begin van de twintigste eeuw, verleent de veerpont alleen nog lokale diensten. Een voorbeeld hiervan is de veerverbinding tussen de Gelderse plaatsen Huissen en Loo.Nederrijn
Het wachten op de pont in Loo of Huissen zal alleen door de dagelijkse gebruiker van de veerpont vervelend gevonden worden, want het landschap langs de Nederrijn heeft zijn bekoring. Op zondagen treft u bij Loo vooral recreanten aan: dagjesmensen op fiets of motor, die frisse lucht komen ademen op de kronkelige rivierdijk.Dorp aan de rivier
Nadat ik enige tijd had gekeken naar het heen en weer varen van de pont en ik in gedachten het uitstekende lied van Drs. P. hoorde, fietste ik in de richting van mijn woonplaats Duiven. Tegen de rivierdijk ligt het kleine dorpje Loo. Dit kerkdorp heeft slechts duizend inwoners. De oorspronkelijke naam van Loo was Angeroyen, genoemd naar de gebieden die tot Angeren in de Betuwe behoorden. Na een stroomverlegging van de Rijn in de middeleeuwen, kwam het gebied rond Loo aan de Liemerse zijde van de rivier te liggen. In vroeger tijden moest de mens zich veelal schikken naar de natuur. Men woonde zoveel mogelijk op terpen, zodat men bij hoog water geen natte voeten kreeg. Later werd de rivier getemd.Pannerdensch Kanaal
De Rijn stroomt bij Spijk in de gemeente Rijnwaarden, langs Lobith naar Nederland. Vanaf de grens met Duitsland tot aan de splitsing met de Waal heet deze rivier Boven-Rijn. Bij Pannerden splitst de Bovenrijn zich in de Waal en het Pannerdensch Kanaal. Vanaf Angeren heet de rivier, die wij doorgaans aanduiden met het kortere Rijn, Nederrijn.Het Pannerdensch Kanaal is zes kilometer lang en ongeveer 135 meter breed. Het Pannerdensch Kanaal werd tussen 1701 en 1709 gegraven als verdedigingslinie, zonder verbinding met Rijn en Waal. Enkele jaren later werd het Pannerdensch Kanaal opengesteld en sindsdien speelt het kanaal een belangrijke rol bij de verdeling van de watertoevoer naar de IJssel en de Rijn.
Cristoffel I
Op de foto ziet u de veerboot Cristoffel I van pontbaas Sjaak Eggenhuizen. De Cristoffel I kan niet meer dan zestien auto's per keer overvaren, dus als het druk is, moet u even wachten. Ook moet de pont voorrang verlenen aan het drukke scheepvaartverkeer op de rivier.Bij extreem hoog water kan het Looveer niet varen en moet iedereen een grote omweg maken. Er bestaan plannen om dit probleem op te lossen door een verlenging van de A15 naar de A12. Als deze brug beschikbaar komt, zullen de provincies en de gemeentes mogelijk geen geld meer beschikbaar stellen voor de instandhouding van het Looveer en zal ook deze traditionele oeververbinding verdwijnen.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees de interessante uitgave Gelderland: Geschiedenis en bezienswaardigheden om meer te weten te komen over de mooiste provincie van Nederland. Looveer komt ook voor in de interessante geschiedenisbundel Koning Eenoog.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedeniscolumns

Koning Eenoog door Ruud van Capelleveen
Lees verder: geschiedenis Gelderland
GelderlandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Gelderland

Bezienswaardigheden in Gelderland
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.