Driemanschap in Nijmegen
Toegangshek tot het Valkhof

Foto Ruud van Capelleveen: Poort bij de brug over de Voerweg naar het Valkhof
Het toegangshek tot het Valkhof herinnert aan het Driemanschap van Nijmegen. Voor de brug over de Voerweg staan hun namen in de smeedijzeren boog van het toegangshek aan het Kelfkensbos: W. Francken, H.L. Terwindt en Joh. H. Graadt van Roggen.Driemanschap
Advocaat W. Francken, de industrieel Herman L. Terwindt en de koopman Johannes Graadt van Roggen waren commissieleden die moesten zorgen dat Nijmegen weer kon groeien. De groei van de stad werd geremd door muren, poorten en andere vestingwerken. Nijmegen was een vestingstad en buiten deze vesting mocht binnen een straal van een kilometer niet gebouwd worden. De stad had een vrij schootsveld nodig om zich bij een aanval te kunnen verdedigen.Vesting
Het Driemanschap voerde onderhandelingen met het rijk over de eigendomsrechten van grond en opstallen van de vesting, die met een wet waarmee op 18 april 1874 Nijmegen als vestingstad werd opgeheven. Hierdoor kon de stad eindelijk uitbreiden. Met het rijk werd nog lang onderhandeld over de afbraak en nieuwbouwplannen. Het rijk wees de architect en stedenbouwkundige Frits van Gendt aan om een plan voor de uitleg te maken. Hierin werden nog tal van wijzigingen aangebracht.Aansluiting spoorwegnet
Het Driemanschap behartigde de belangen van Nijmegen bij deze besprekingen. Zij ijverden ook voor de aansluiting van Nijmegen op het spoorwegnet. Nadat de poorten en andere vestingwerken waren afgebroken begon men met de aanleg van de Oranjesingel, het Keizer Karelplein, de Nassausingel, de Kronenburgersingel, het Kronenburgerpark en het Hunnerpark.Frits W. van Gendt
Het rijk wees de architect en stedenbouwkundige Frits W. van Gendt (1831-1900) aan om een Plan van Uitleg te maken voor de nieuwe stadsdelen van Nijmegen. Van Gendt ontwierp als ingenieur der Domeinen, een functie binnen het ministerie van Financiën, stadsuitbreidingsplannen voor verschillende vestingsteden die hun militaire functie verloren, zoals Arnhem, Den Bosch en Groningen. Het plan van Frits W. van Gendt voor Nijmegen werd meerdere keren aangepast, mede onder invloed van het Driemanschap. De uitbreiding leidde tot de ontwikkeling van nieuwe wijken buiten de oude stadskern.Stadsverbeteringen
In deze periode werden ook andere verbeteringen aangebracht. Nijmegen kreeg een riool, verschillende straten werden verbeterd en de Waalkade werd verhoogd. Op 15 juni 1879 werd Nijmegen als laatste grote stad van Nederland aangesloten op het nationale spoorwegnet.Herinnering
De heren van het Driemanschap werden op verschillende manieren geëerd. Op het toegangshek van de brug over de Voerweg aan het Kelfkensbos staan hun namen in een smeedijzeren boog. De drie commissieleden kregen in de buurt Hunnerberg ook een naar hen vernoemde straat. In Nijmegen vindt u daarom een Mr. Franckenstraat, een Terwindtstraat en een Graadt van Roggestraat.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan de geschiedenis en de monumenten in de prachtige dorpen en steden van Gelderland. Lees Nijmegen: Geschiedenis en wetenswaardigheden om meer te weten te komen over deze oude Nederlandse stad. Ook mensen die Nijmegen goed kennen zullen verrast worden met deze interessante uitgave over de Keizerstad aan de Waal. Het Driemanschap komt ook voor in onze uitgave Nijmegen: Geschiedenis en wetenswaardigheden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Nijmegen
GelderlandNijmegen
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nijmegen
De rijke geschiedenis en de schoonheid van de oude Keizerstad is door Ruud van Capelleveen op een toegankelijke manier beschreven. 'Nijmegen: Geschiedenis en wetenswaardigheden' is niet alleen een goede aankoop voor geïnteresseerden die de stad willen bezoeken. Ook mensen die de stad goed menen te kennen zullen verrast worden door de laatste inzichten en de wetenswaardigheden die de auteur aanreikt.Nijmegen
Gelderland
Deze uitgave over Gelderland van Ruud van Capelleveen is zeker niet saai te noemen. Gelderland heeft een rijke geschiedenis en ook landschappelijk veel te bieden. De auteur informeert u op onderhoudende wijze over de geschiedenis en wetenswaardigheden van de honderdvijftig meest interessantste plaatsen in Gelderland.Bezienswaardigheden in Gelderland
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


