Buskruitramp Leiden 1807
Grote ramp in stadscentrum Leiden

Johannes Jelgerhuis: Het Rapenburg te Leiden drie dagen na de ontploffing van het kruitschip op 12 januari 1807
Op 12 januari 1807 ontplofte in het centrum van Leiden een kruitschip. Zevenendertig ton buskruit kwam tot ontploffing. De knal was tot ver in de omtrek te horen. De schade was enorm. De fraaiste stadswijk van Leiden verdween. Bij de ramp vielen 151 doden en er waren meer dan 2.000 gewonden.Sympathie
Koning Lodewijk Napoleon verwierf veel sympathie met zijn belangstelling en acties bij rampen. De broer van Napoleon Bonaparte had een grote belangstelling voor het volk waarover hij regeerde. Hierdoor zou hij enkele jaren later al tot aftreden gedwongen worden. Lodewijk bezocht de rampgebieden na grote overstromingen in 1808 en 1809 en ging direct naar Leiden, toen daar op 12 januari 1807, omstreeks kwart over vier in de middag, een kruitschip ontplofte in het Steenschuur, een gracht in het verlengde van het Rapenburg.Ontploffing kruitschip
Het schip had bij de kruitmolen van Ouderkerk aan de Amstel zevenendertig ton buskruit aan boord genomen, met als eindbestemming Delft. Door onbekende oorzaak explodeerde de lading in Leiden. Het was een enorme ontploffing. De knal was tot ver in de omtrek te horen. De ontploffing werd in Den Haag gehoord en zelfs in Friesland meenden sommigen iets van het Leidse onheil te hebben vernomen. Bij de ramp vielen 151 doden en er waren meer dan 2.000 gewonden. De fraaiste stadswijk van Leiden verdween. Meer dan tweehonderd woningen werden compleet verwoest of werden onbewoonbaar verklaard.Lodewijk Napoleon
Lodewijk Napoleon ging onmiddellijk naar Leiden. Hij zou daar vijf uur later al gesignaleerd zijn. De koning bleef een dag op de rampplek en hielp waar hij kon. Hij liet zijn hofchirurg overkomen en gaf opdracht om paleis Huis ten Bosch in te richten als noodhospitaal. Lodewijk stelde Leiden ook duizenden soldaten beschikbaar om te helpen bij het opruimen van het puin en het opbouwen van het stadscentrum. Uit zijn privé-vermogen stelde de koning 30.000 gulden beschikbaar voor de opbouw. Leiden kreeg bovendien voor tien jaar een kwijtschelding van belasting, maar daar zou door de regeringswisseling niet veel van terechtkomen.Monument
Al snel na de ramp begon met met de bouw van een herinneringsmonument. Men kwam echter niet verder dan het fundament. De bouw van het monument werd door koning Willem I tegengewerkt. Het monument zou te veel eer hebben gegeven aan zijn Franse voorganger. In plaats daarvan kwam er een simpele steen. Hieraan is de plaats van de ramp nog altijd te herkennen aan de Steenschuur in Leiden.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland. De Buskruitramp in Leiden staat ook in de interessante bundel 'Nederland in verleden tijd'.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Door de Nederlandse geschiedenis

Door de Nederlandse geschiedenis
Lees verder: meer geschiedenis
Hoofdpagina GeschiedenisLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.