Redding op zee
Redders op zee

Afbeelding: Reddingspoging bij Hoek van Holland om passagiers van de veerboot Berlin te redden.
De snelle reddingsboten aan de kust zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Elk jaar worden honderden mensen gered door de inzet van de vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Wie deze vrijwilligers aan het werk heeft gezien zal zijn geïmponeerd door hun vaardigheden en het materiaal waarmee zij de schipbreukelingen redden.KNRM
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij heeft veertig reddingsstations. Deze staan langs de Noordzeekust, de Waddenzee, het IJsselmeer en andere binnenwateren, zoals in Zeeland en Zuid-Holland. De vrijwilligers van de KNRM werken met de modernste vloot ter wereld. Dankzij schenkingen beschikt de maatschappij over 'rigid inflatable' reddingsboten. Deze boten richten zichzelf automatisch weer op wanneer zij kapseizen. Hierdoor lopen de redders minder risico om hun eigen leven te verliezen bij het redden van zeelieden in nood.In de begintijden van het reddingswezen werkten de redders veel minder professioneel. De redders werkten met roeiboten en het kwam regelmatig voor dat een redder zijn leven verloor op de ruwe zee.
Dorus Rijkers
Een tot de verbeelding sprekende redder uit de begintijd is de in 1847 in Den Helder geboren Dorus Rijkers. Rijkers was schipper van een roeireddingsboot. In de periode 1886-1911 redde hij met zijn bemanning meer dan vijfhonderd schipbreukelingen. Doris Rijkers werd onderscheiden met de grote Gouden Medaille, de hoogste onderscheiding die aan een redder kan worden uitgereikt.Het Nationale Reddingsmuseum in Den Helder kreeg later zijn naam. In dit museum wordt u geïnformeerd over de geschiedenis van het Nederlandse reddingswezen op zee. In dit museum ziet u alles wat te maken heeft met schipbreukelingen. Naast enkele oude reddingsboten schenkt Dorus Rijkers aandacht aan bijzondere reddingsacties, scheepsrampen, navigatie en de reddingsdiensten van de Marine en de Luchtmacht. Daarnaast informeert het Nationale Reddingsmuseum in Den Helder u over de geschiedenis van het reddingswezen in Nederland.
Geschiedenis van de KNRM

In 1949 kregen de NZHRM en ZHMRS van koningin Juliana het predikaat Koninklijke toegewezen. In 1991 fuseerden de KNZHRM en KZHMRS tot de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
Reddingsboten
In 1866 werd de eerste zelfrichtende roeireddingsboot in het Nieuwediep ingezet. Omdat een roeireddingsboot er gemiddeld te lang over deed om een gestrand schip te bereiken werd in 1895 in Hoek van Holland de eerste stoomreddingsboot in gebruik genomen. In 1907 kreeg de NZHRM haar eerste motorreddingsboot. Twintig jaar later werden, op initiatief van de schipper Mees Toxopeus, de eerste proeven genomen met de zelfrichtende motorreddingsboot.Hoewel de reddingsdienst steeds professioneler ging werken bleef het redden van schipbreukelingen niet zonder gevaar. Zo verging bijvoorbeeld in 1929 de stoomreddingboot Prins der Nederlanden met man en muis tijdens een reddingspoging.
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Door de Nederlandse geschiedenis

Door de Nederlandse geschiedenis
Lees verder: meer geschiedenis
Hoofdpagina GeschiedenisLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.