Centraal Station Amsterdam
Station aan het havenfront

Foto Ruud van Capelleveen: Centraal Station Amsterdam
Het Centraal Station in Amsterdam werd in 1889 gebouwd. Voor velen was de bouw van het station een teken, dat Amsterdam eindelijk naar de toekomst ging kijken in plaats van naar de Gouden Eeuw. Het Centraal Station biedt de reiziger een grootse entree in Amsterdam.Architect
Het Centraal Station werd ontworpen door Pierre Cuypers, die ook de architect van het Rijksmuseum was, en Dolf van Gendt, de bouwer van het concertgebouw. Het station met de kenmerkende torens en grote centrale hal verrees op drie kunstmatige eilanden.Kunstmatige eilanden
De plaats voor het Centraal Station in Amsterdam werd bepaald in Den Haag. Het Haagse departement van Waterstaat en de minister van Binnenlandse Zaken, Johan Rudolph Thorbecke, bepaalden dat het Centraal Station pal voor de stad gebouwd moest worden, op een drietal kunstmatige eilanden in het IJ. Hierdoor konden de spoorlijnen naar de verschillende uithoeken van het land op een simpele manier met elkaar verbonden worden, zonder dwars door de stad een barrière te scheppen. De Amsterdammers voelden eigenlijk meer voor een station voor personenvervoer in de buurt van het huidige Sarphatipark en een goederenoverslagplaats buiten de stad. De Amsterdamse gemeenteraad ging uiteindelijk toch met een kleine meerderheid akkoord met het Haagse plan en het centrum van Amsterdam verloor haar uitzicht op het water. Door de bouw van het station aan het havenfront werd Amsterdam als het ware van het open water afgesneden.Monumentaal

Het Stationsplein in Amsterdam aan het begin van de twintigste eeuw
Het Centraal Station van Amsterdam werd gebouwd op 8687 palen. De bodem bleek niet goed geschikt Tijdens de bouw traden verzakkingen op, waardoor de oplevering van het station enige jaren werd vertraagd. Het zand voor de kunstmatige eilanden kwam uit de duinen bij Velsen. Dit zand kwam beschikbaar door het graven van het Noordzeekanaal.De opening vond uiteindelijk op 15 oktober 1889 plaats onder grote publieke belangstelling. De bevolking van Amsterdam was verrast door het monumentale gebouw van Cuypers. De gevel is bewerkt met allegorieën van de zeevaart, waarmee aan het maritieme verleden van de stad eer wordt betoond.
Koninklijke Wachtkamer
Een bijzonderheid is de Koninklijke Wachtkamer in de oostzijde van het station. Aan de perronzijde wordt de wachtkamer voor de leden van het koninklijke huis afgeschermd door een prachtig versierd hek. Het interieur van de wachtkamer is versierd met decoraties van George Sturm met scènes die het koninklijke huis en het koninklijke gezag uitbeelden. Inpandig kreeg de Koninklijke Wachtkamer een parkeerplaats, waar Willem III zijn koets kon parkeren. Deze parkeerruimte is groot genoeg, zodat hier tegenwoordig een auto gestald kan worden.Openbaar vervoer
In latere jaren werd het Centraal Station verschillende keren aangepast aan nieuwe eisen. De oostelijke vleugel werd vervangen door het door de zoon van Cuypers ontworpen Pakketpost-gebouw. Er kwamen onder meer nieuwe overkappingen, de stationshal werd aanzienlijk uitgebreid en het station kreeg nieuwe perrons.Het station werd al snel de spil van het openbare vervoer in de hoofdstad met aansluitingen op bus, tram en metro. Bovendien is bij het Centraal Station een aanlegplaats voor rondvaartboten.
Het Centraal Station in Amsterdam is in onze tijd een van de drukste stations van Nederland. Dagelijks maken 250.000 mensen gebruik van dit station.
Poortwachter in Amsterdam
Amsterdam bouwt aan haar toekomst met de aanleg van een nieuwe metrolijn. De stad is al jaren een bouwput. Vooral de aanblik op het centrum vanaf het station ziet er weinig aanlokkelijk uit. Bouwkranen en schuttingen beheersen het zogenaamde Open Havenfront. Bij thuiskomst viel me pas de poortwachter op links in de onderhoek van de foto.Lees: Poortwachter in Amsterdam
PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam. Het Centraal Station komt ook voor in onze uitgave Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaAmsterdam A/z
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam
Ruud van Capelleveen schrijft regelmatig een artikel over de rijke geschiedenis van de hoofdstad van Nederland. In dit e-book verzamelde hij 150 verhalen die zijn grote interesse en betrokkenheid tonen. Deze uitgave over Amsterdam bevat 150 episoden uit de rijke geschiedenis van Amsterdam aan de hand van interessante plaatsen en opmerkelijke verhalen. U kunt de geschiedenis van deze prachtige stad en zijn soms eigenwijze inwoners volgen vanaf de middeleeuwen tot in deze tijd.Amsterdam
Geschiedenis Nederland
In 'Door de Nederlandse geschiedenis' vertelt Ruud van Capelleveen veel over de Nederlandse geschiedenis: over de moordenaar van Willem van Oranje, Balthasar Gerards, over raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt, die met prins Maurits in conflict raakte, over de invloed van koning Lodewijk Napoleon, die door zijn broer Napoleon Bonaparte aangewezen werd om de Franse belangen te dienen als koning over Nederland, over de Slavenhandel van de WIC en andere belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


