Open Havenfront van Amsterdam
Stationseiland

Foto Vasyatka1 (CC BY-SA): Het Open Havenfront in Amsterdam
Het Open Havenfront is het water tussen het Stationseiland met het Centraal Station van Amsterdam en de Prins Hendrikkade. Het huidige Open Havenfront ontstond tussen 1870 en 1880 toen men door aanplempen een eiland in IJ aanlegde voor de bouw van het Centraal Station. De creatie van Pierre Cuypers is sinds 1974 een rijksmonument.Zoektocht
Over de plaats waar het nieuwe station van Amsterdam gebouwd moest worden werd lang gediscussieerd. De toenmalige minister van Binnenlandse zaken Johan Rudolf Thorbecke vroeg in 1864 aan de Amsterdamse gemeenteraad waar het te bouwen Centraal Station moest komen. Hij noemde twee locaties: de huidige op een kunstmatig eiland in het Open Havenfront en een plek in de buurt van het Leidseplein. De Kamer van Koophandel in Amsterdam stelde een station voor in de buurt waar zich nu het Sarphatipark bevindt. Thorbecke had een voorkeur voor de plek bij het Open Havenfront. Op 23 juni 1869 ging de gemeenteraad van Amsterdam alsnog akkoord met het regeringsvoorstel.Bouw
Hoewel Pierre Cuypers altijd de architect van het Centraal Station van Amsterdam wordt genoemd is het goed te weten dat de overkapping van de perrons en de sporen buiten de opdracht waren gehouden. De imponerende stationskap werd ontworpen door L.J. Eijmer. Hij was ingenieur bij de Staatsspoorwegen. Pierre Cuypers ontwierp wel de decoraties voor de spanten en de kopgevels van de overkapping. Het station werd op 15 oktober 1889 geopend. In 1924 zou het station nog een tweede kap krijgen. Die werd door Werkspoor vervaardigd. In de jaren negentig kwam er nog een derde overkapping. Die werd ontworpen door architect Jan Garvelink van Holland Railconsult.Bruggen
Voor de bouw van het station moesten een eiland worden aangeplempt in het IJ. Over het Open Havenfront liggen vier bruggen tussen het Stationsplein en de Prins Hendrikkade, van oost naar west: de Kamperbrug, de Sint Nicolaasbrug, de Westelijke Toegangsbrug en een moderne fietsbrug. In het westelijke deel van het Open Havenfront zijn aanlegplaatsen voor rondvaartboten. Aan de zijde van het Stationsplein bouwde men het Noord-Zuid-Hollands Koffiehuis.Noord-Zuid-Hollands Koffiehuis
Aan het oostelijke deel van het water staat sinds 1912 het Noord-Zuid-Hollands Koffiehuis in art-nouveaustijl. Onder het station kwamen tunnels en voorzieningen voor de Noord-Zuidlijn van de metro en begon men met de bouw van een 110 meter lange fietstunnel onder het station door, waardoor de verbinding tussen het centrum en Amsterdam Noord wordt verbeterd.Centraal Station
Bovendien bouwt Amsterdam onder het westelijke deel van het Open Havenfront bij de Westelijke Toegangsbrug een fietsenstalling voor zevenduizend rijwielen. Met een nieuwe renovatie wordt het door Pierre Cuypers ontworpen Centraal Station ingrijpend aangepast. Later aangebrachte toevoegingen verdwijnen.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam
Ruud van Capelleveen schrijft regelmatig een artikel over de rijke geschiedenis van de hoofdstad van Nederland. In dit e-book verzamelde hij 150 verhalen die zijn grote interesse en betrokkenheid tonen. Deze uitgave over Amsterdam bevat 150 episoden uit de rijke geschiedenis van Amsterdam aan de hand van interessante plaatsen en opmerkelijke verhalen. U kunt de geschiedenis van deze prachtige stad en zijn soms eigenwijze inwoners volgen vanaf de middeleeuwen tot in deze tijd.Amsterdam
Geschiedenis Nederland
In 'Door de Nederlandse geschiedenis' vertelt Ruud van Capelleveen veel over de Nederlandse geschiedenis: over de moordenaar van Willem van Oranje, Balthasar Gerards, over raadpensionaris Johan van Oldenbarnevelt, die met prins Maurits in conflict raakte, over de invloed van koning Lodewijk Napoleon, die door zijn broer Napoleon Bonaparte aangewezen werd om de Franse belangen te dienen als koning over Nederland, over de Slavenhandel van de WIC en andere belangrijke episodes uit onze vaderlandse geschiedenis.Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.


