Oostenburg in Amsterdam
Eiland in het IJ

Hermanus Petrus Schouten: Scheepswerf op Oostenburg
Oostenburg is een van drie Oostelijke Eilanden van Amsterdam die in de tweede helft van de zeventiende eeuw in het IJ werden aangelegd. Oostenburg ligt tussen Wittenburg en Czaar Peterbuurt. Op Oostenburg stonden eeuwenlang de magazijnen en de scheepswerven van de Verenigde Oost-Indische Compagnie.Verenigde Oost-Indische Compagnie
De gemeente Amsterdam stelde in 1641 een uitbreidingsplan vast voor de aanleg van Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg. Zij worden de drie Oostelijke Eilanden genoemd. Oostenburg werd aangeplempt het IJ. Het eerste stedenbouwkundige plan voor deze buurt werd in 1658 gemaakt door stadslandmeter Cornelis Danckerts de Rij. Drie jaar later kocht de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) om daar scheepswerven en magazijnen te vestigen. De hoogtijdagen van de VOC duurden nog twee eeuwen. Oostenburg werd in die tijd gedomineerd door de werf van de VOC. In 1697 liep tsaar Peter de Grote vier maanden stage op Oostenburg. Hij wilde de scheepsbouw in Rusland verbeteren.Oost-Indisch Pakhuis
De eerste steen voor het Oost-Indisch Pakhuis aan de Oostenburgervoorstraat in Amsterdam werd op 18 april 1720 door gelegd. In het Amsterdams Historisch Museum is de zilveren troffel te zien dat hierbij gebruikt werd. Het magazijn was bedoeld voor de opslag van producten uit Nederlands-Indië, zoals koffie, salpeter, suiker, tin en zink. Na het faillissement van de Verenigde Oost-Indische Compagnie werden de gebouwen en de terreinen op Oostenburg toegewezen aan de Nederlandse marine.Paul van Vlissingen
Van 1797 tot 1876 was de Amsterdamse stoombootmaatschappij van Paul van Vlissingen (1797-1876) op Oostenburg gevestigd. De smidse en werkplaats van deze maatschappij groeide uit tot een fabriek van stoommachines, waaruit het latere Werkspoor voortkwam. Voor de stichting van de stoommachinefabriek op Oostenburg kreeg de Amsterdamse ondernemer Paul van Vlissingen in 1828 hulp van de Rotterdamse investeerder Abraham Dudok van Heel. De fabriek bouwde naast stoomschepen ook suikerpannen voor de plantages in Suriname en Nederlands-Indië. Later bouwde de Fabriek voor Stoom- en andere Werktuigen ook stoomlocomotieven.Nederlandse Scheepsbouw-Maatschappij
Ook de Nederlandse Scheepsbouw-Maatschappij begon op het noordelijke deel van Oostenburg. Deze scheepswerf verhuisde in 1920 naar Amsterdam-Noord. Op het zuidelijke deel van Oostenburg stonden ook woningen. In de vorige eeuw werd het grootste deel van de bebouwing gesloopt. De voormalige Admiraliteitslijnbaan en het Oost-Indisch Pakhuis bleven staan. Zij kregen wel nieuwe bestemmingen.Huidige situatie
In de jaren vijftig werd het Wederopbouwplan Oostelijke Eilanden vastgesteld. In dit plan werd Oostenburg aangewezen als industriegebied. Tegenwoordig staan er een aantal grote hotels en restaurants. Een groot aantal fabrieksgebouwen werden vervangen of omgebouwd tot appartementsgebouwen. Midden in de wijk ligt het Oostenburgerpark. Daar kunt u even op verhaal komen.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan geschiedenis van Amsterdam. Lees Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden als u uw bezoek aan Amsterdam wilt voorbereiden of meer wilt weten over de geschiedenis van Amsterdam. Oostenburg komt ook voor in onze uitgave Amsterdam: Stadsgeschiedenis in 150 episoden.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Vervolg uw reis door Amsterdam
Amsterdam HoofdpaginaABC van Amsterdam
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Amsterdam

Amsterdam
Geschiedenis Nederland

Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.