Centraal Station Utrecht
Utrecht in oude ansichten

Ansicht: Centraal Station Utrecht
Het Centraal Station van Utrecht staat op de plaats waar de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) in 1843 het eerste station bouwde. Utrecht kreeg eerst een verbinding met Amsterdam en enkele jaren later ook met Arnhem. Dit was niet het enige station van Utrecht, want elke spoorwegmaatschappij bouwde een eigen station.Spoorlijnen
Zo vertrokken de lokale treinen naar Amersfoort, Baarn en Zeist vanuit het Buurtstation en vertrokken vanaf 1870 de treinen naar 's Hertogenbosch vanaf Utrecht Staatsspoor. Daarnaast was er vanaf 1874 nog het Maliebaanstation van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM). Het station van de NRS was het gunstigst gelegen en werd na de vorming van de Nederlandse Spoorwegen aangewezen als Centraal Station.Maliebaanstation
Enkele grote steden hadden in die tijd verschillende stations, want in Nederland waren verschillende spoorwegmaatschappijen actief die elk een representatief station wilden hebben. Het Maliebaan station aan de spoorlijn tussen Hilversum en Lunetten stond twee kilometer verderop aan de oostkant van het centrum. Het Maliebaanstation is tegenwoordig een rijksmonument. In 1953 vestigde men het Nederlands Spoorwegmuseum in het Maliebaanstation.Centraal Station

Ansicht: Centraal Station Utrecht in 1916
Sybold van Ravesteyn
Al in de negentiende eeuw moest het station herhaaldelijk aangepast worden omdat het treinverkeer groeide. Utrecht Centraal werd in 1936 uitgebreid. De architect van dit hoogstandje was Sybold van Ravesteyn. Kort na de oplevering brandde dit gebouw in 1938 uit. Het werd in 1939 herbouwd. Als aandenken aan deze brand stond er jarenlang een feniks op de nok van het station. Sybold van Ravesteyn (1889-1983) werkte vanaf 1921 voor de Nederlandse Spoorwegen. Hij heeft een groot aantal stations en seinhuizen ontworpen, waaronder het inmiddels gesloopte Station Rotterdam Centraal (1957) en Den Bosch (1951). De stations Roosendaal (1949), Hoek van Holland Haven (1950), Vlissingen (1950) en Nijmegen (1954) zijn nog grotendeels in takt. Sybold van Ravesteyn heeft naast stations ook andere gebouwen ontworpen. Voorbeelden hiervan zijn de Purfina-tankstations en Diergaarde Blijdorp in Rotterdam.Hoog Catharijne
De grootste verandering vond in de jaren zeventig plaats. Centraal Station Utrecht ging op de schop. Via een traverse, een nieuwe voetgangersverbinding, kon men vanaf 1970 de Jaarbeurs gemakkelijker vanuit het station bereiken. Drie jaar later werd de stationshal geopend en begon men met de afbraak van het oude stationsgebouw. Hierdoor kwam er ruimte voor Hoog Catharijne, een overdekt winkelcentrum tussen het Jaarbeursplein en Vredenburg. In deze eeuw werd het Centraal Station van Utrecht weer losgekoppeld van het Hoog Catharijne-complex en omgebouwd tot een OV-terminal.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: geschiedenis Utrecht
UtrechtUtrecht op oude foto's en ansichten
Leestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.