Treinen in Spoorwegmuseum Utrecht
Geschiedenis spoorweg
Foto Ruud van Capelleveen: Rangeerterrein Spoorwegmuseum in Utrecht
De uitvinding van de trein wordt toegeschreven aan de Britse mijningenieur George Stephenson. In de zestiende en zeventiende eeuw werden in de mijnen al wagentjes gebruikt die op houten sporen liepen. In de mijngangen werden deze treintjes oorspronkelijk door mensen of paarden voortgetrokken.Stoomlocomotief
George Stephenson (1781-1848) was de uitvinder van de locomotief. Hij construeerde een stoommachine op wielen, waarmee passagiers en goederen over spoorrails vervoerd konden worden. In 1825 opende de Stockton and Darlington Railway. Het was de eerste openbare stoomaangedreven spoordienst voor personenvervoer. Op dit traject van 43,5 kilometer reed een door George Stephenson geconstrueerde locomotief die 28 wagons kon trekken. De eerste spoorlijn op het Europese vasteland werd in mei 1835 geopend tussen Brussel Groendreef en Mechelen. In Nederland reed in september 1839 de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem.Spoorwegmuseum Utrecht
De Arend staat bekend als de eerste stoomlocomotief van Nederland. Deze locomotief reed van 1839 tot 1857 tussen Amsterdam en Rotterdam. In het spoorwegmuseum in Utrecht staat een replica van De Arend. Deze werd in 1938 gebouwd ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de spoorwegen in Nederland. Het model staat in de tentoonstelling opgesteld in het gedeelte dat de ontwikkeling in de negentiende eeuw, vanaf de bouw van de eerste locomotief door Stephenson, aanschouwelijk maakt.Het Nederlands Spoorwegmuseum (NSM) is sinds 1954 gevestigd in het in 1874 gebouwde Maliebaanstation in Utrecht. Reizigers kunnen dit station per trein bereiken vanaf Utrecht Centraal, maar het station is geen gewoon station meer. Het heeft tegenwoordig enkel een museale functie.
Enkele jaren geleden werd het spoorwegmuseum ingrijpend verbouwd en opnieuw ingericht. Het museum werd grotendeels teruggebracht in de negentiende-eeuwse staat en werd aangevuld met de Koninklijke Wachtkamer uit het in 1973 gesloopte station Den Haag Staatsspoor.
Collectie rollend materieel
Het plan om te gaan verbouwen kwam vooral voort uit de zorg voor de collectie rollend materieel. Jaarlijks moest veel geld uitgegeven worden om weersinvloeden, met name roestvorming, tegen te gaan. Het spoorwegmuseum kreeg een grote hal, zodat de collectie blijvend onder dak gebracht kon worden. In de nieuwe opzet werd de museumcollectie opgezet in vier Werelden: De grote ontdekking, Droomreizen, Stalen monsters en De Werkplaats. Daarnaast is ook het oude rangeerterrein een belevenis voor de spoorfanaat. Hier vindt u alles wat een locomotief nodig heeft om te kunnen rijden: een oude watertoren, een kolenbunker, een slakkenput en grote bakken zand, grind en schelpen. In het seinhuis worden regelmatig demonstraties gegeven.Op de foto ziet u een gedeelte van het oude rangeerterrein met in de verte het oude Maliebaanstation.
Gerelateerd
Bekijk ook onze pagina over de spoorwegen in Nederland. Een bezoek aan een rijdend museum is altijd leuk. Mooie voorbeelden zijn Beekbergen en Hoorn. In de stad Utrecht staan een groot aantal gebouwen van de in 1938 opgerichte Nederlandse Spoorwegen. Het Centraal Station van Utrecht staat op de plaats waar de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) in 1843 het eerste station bouwde. Utrecht kreeg eerst een verbinding met Amsterdam en enkele jaren later ook met Arnhem.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland. Treinen in Utrecht komt ook voor in de interessante geschiedenisbundel Koning Eenoog.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Geschiedeniscolumns
Een afwisselende bundel met beschouwingen van Ruud van Capelleveen. De nadruk ligt op geschiedenis. In sommige stukken laat hij zich uit over de waan van de dag. Ruud van Capelleveen heeft de gave om geschiedenis tot leven te brengen. U zult zich niet vervelen met de artikelen van deze auteur en uren genieten van deze uitgave.Koning Eenoog door Ruud van Capelleveen
Lees verder: geschiedenis Utrecht
UtrechtLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland
Leven in de delta is een aantrekkelijke geschiedenisbundel en een reis door de tijd en door Nederland. U ziet Nederland door de ogen van een liefhebber van geschiedenis: beleef het verleden van ons land aan de hand van opzienbarende feiten en mooie verhalen.Leven in de delta
Nederlandse Kastelen
Met 'Nederlandse kastelen: van motte tot buitenplaats' heeft Ben Hendriks een zeer toegankelijke studie geschreven over de geschiedenis van Nederlandse kastelen en het leven op kastelen door de eeuwen heen.Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.