Gianni Agnelli (1921-2003)
Italiaanse industrieel

Gianni Agnelli in 1940 met zijn grootvader Gianni Agnelli, de oprichter van FIAT
De Italiaanse industrieel Gianni Agnelli werd op 12 maart 1921 geboren in Turijn. Hij was de kleinzoon van Gianni Agnelli (1866-1945), de oprichter van Fabbrica Italiano Automobil Torino (FIAT). Met dit bedrijf had de familie een fortuin verdiend en Gianni groeide op in grote luxe. Hij werd grootgebracht door gouvernantes en leerde op jonge leeftijd een groot aantal talen, waaronder Engels, vloeiend spreken.Voorbereiding bestuursfunctie bij FIAT
Op veertienjarige leeftijd overleed zijn vader Edoardo door een verkeersongeluk. Door zijn grootvader Giovanni werd Gianni Agnelli aangewezen als toekomstig opvolger. Eind jaren dertig bezocht Gianni Agnelli de autofabrieken van Ford in Detroit. Na terugkomst studeerde hij in Italië rechten. Tegen de wil van zijn familie meldde Gianni Agnelli zich tijdens de Tweede Wereldoorlog als vrijwilliger in het Italiaanse leger. Hij diende onder meer in Rusland en Noord-Afrika, waar hij voor zijn daden werd onderscheiden.Grote groei FIAT-fabriek
Tijdens en na de oorlog maakte de FIAT-fabriek een grote groei mee. De fabrieken in Turijn werkten als een magneet op de arbeiders uit het zuiden van Italië. In korte tijd verdubbelde het bevolkingsaantal van Turijn tot 1,2 miljoen inwoners. Vanaf de jaren vijftig werd Gianni Agnelli steeds meer bij het bedrijf betrokken door Vittorio Valetta. In 1963 werd hij de tweede man naast Valetta. Bovendien werd hij directeur van Instituto Finanziario Industriale, de door zijn grootvader opgerichte holding met belangen in de olie, de wapenindustrie, de bankwereld, winkelketens, media enzovoort.Gianni Agnelli als bestuurder
In 1966 kreeg Gianni Agnelli de dagelijkse leiding over het bedrijf. De autoindustrie maakte moeilijke tijden door, vanwege vooral Japanse concurrentie. Agnelli gebruikte zijn politieke contacten om de Japanse importen van de Italiaanse thuismarkt te houden. De situatie werd nog verslechterd door de oliecrisis aan het begin van de jaren zeventig. Terwijl het bedrijf werd geteisterd door stakingen en werkonderbrekingen, reorganiseerde Gianni Agnelli het bedrijf FIAT.Stakingen
De robot deed zijn intrede in de fabrieken, waardoor duizenden arbeiders op straat kwamen te staan. De staking van 1979 was beroemd. Wekenlang werd gestaakt maar Gianni Agnelli gaf niet toe. Uiteindelijk gingen de arbeiders weer aan het werk na demonstratie van veertigduizend werkwilligen. Jarenlang maakte het FIAT-concern verliezen. Pas vanaf het midden van de jaren tachtig werd weer winst gemaakt, dankzij modellen als Punto en Brava.Latere jaren
Na 1998 verloor FIAT weer terrein. Het bedrijf had een groot aantal kleine modellen, die niet konden concurreren met andere merken. Gianni Agnelli overleed op 24 januari 2003 op 81-jarige leeftijd aan prostaatkanker in Turijn. Luca Cordero di Montezemolo volgde hem op als voorzitter van FIAT.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan ontdekkingen en wetenschappers. Lees Wetenschap: 150 belangrijke wetenschappers en ontdekkingen om meer te weten te komen over interessante wetenschappers en ontdekkingen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer Wetenschap
Wetenschap en OntdekkingenLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Wetenschap

De auteur legt deze lastige onderwerpen uit in begrijpelijk Nederlands, zodat ook u nu kunt begrijpen waarom deze wetenschappers zo belangrijk zijn en deze uitvindingen zo bruikbaar waren.
Wetenschap
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.