Justus Dirks (1825-1886)
Nederlandse ingenieur

Foto StadsfotograafSelma (CC BY-SA): Gedenknaald Justus Dirks in IJmuiden
De Nederlandse ingenieur Justus Dirks was waterstaatkundige en later liberaal Tweede Kamerlid. Als waterstaatkundige was hij onder meer betrokken bij de aanleg van het Noordzeekanaal. Hij kreeg ook in het buitenland veel aanzien. Men vroeg zijn advies voor verbeteringen van het Suezkanaal, het Panamakanaal en tal van andere waterbouwkundige projecten.Opleiding
Justus Dirks werd op 12 januari 1825 geboren in Bergen op Zoom. Hij was de zoon van een apotheker. Hij studeerde van 1841 tot 1845 aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda. In 1845 begon Justus Dirks zijn loopbaan bij Rijkswaterstaat als aspirant-ingenieur. Hij werkte in Zeeuws-Vlaanderen, Den Bosch en Gorinchem. In 1863 werd hij benoemd tot hoofdingenieur.Noordzeekanaal
Vanaf december 1864 werd Justus Dirks door Rijkswaterstaat 'uitgeleend' aan het bedrijf Amsterdamsche Kanaal Maatschappi (AKM), waarvoor hij werkte aan de realisering van het Noordzeekanaal. Officieel was hij vrijgesteld van dienst. In 1865 kreeg hij de leiding over het project om de Noordzee met een kanaal te verbinden met de haven van Amsterdam. De werkzaamheden begonnen op 8 maart 1865 in de duinen van de buurtschap Breesaap bij Velsen. De voorzitter van de AKM, Simon Wolf Josephus Jitta, bleek niet gecharmeerd van de werkwijze van de voormalige ambtenaar. Justus Dirks was het commentaar na drie jaar zat. Hij nam ontslag en vestigde zich als zelfstandig consulent op het gebied van waterwegen en waterbeheersing. Het Noordzeekanaal zou in 1876 opgeleverd worden.Buitenland
Justus Dirks maakte veel buitenlandse reizen. Hij bezocht Denemarken, Panama en Spanje. Hij bouwde in het buitenland een goede naam op. Hij nam bijvoorbeeld deel aan een congres voor een kanaal in Panama en adviseerde ook in België, Denemarken en Chili. Ook werd zijn mening gevraagd over een verbetering aan het Suezkanaal. Hij 1884 deed hij in Egypte onderzoek om te onderzoeken of het zinvol was om het Suezkanaal te verdubbelen, zodat grote stoomschepen elkaar konden passeren.Politiek
De laatste jaren van zijn werkzame leven bracht Justus Dirks door in de politiek. In 1881 kwam hij als liberaal via tussentijdse verkiezingen in de Tweede Kamer. In 1883 onderbrak hij zijn Kamerwerk voor een korte reis naar Chili, waar hij adviseerde bij de aanleg van havenwerken. Aan het einde van dat jaar werd hij herkozen als Kamerlid. Hij zou zijn zetel in de Tweede Kamer tot het jaar van zijn overlijden blijven bezetten. Na de ontbinding van de Kamer in verband met de grondwetsherziening wilde hij, met het oog op zijn gezondheid, niet meer in de Kamer terugkeren. Justus Dirks overleed op 26 december 1886 in Scheveningen. Hij liet een echtgenote, Alida Clasina Kruijsse en enkele kinderen na, waaronder een zoon die ook ingenieur werd.Gedenknaald
Een gedenknaald uit 1923 bij de IJmondhaven in IJmuiden herinnert aan het werk van Justus Dirks voor de Amsterdamsche Kanaal-Maatschappij aan het Noordzeekanaal. "Hulde aan de nagedachtenis van Justus Dirks, hoofdingenieur 1ste klasse van den Waterstaat, eerst aanwezend ingenieur bij de Amsterdamsche Kanaal-Maatschappij," meldt een plaquette op dit monument. "Aan zijne technische leiding is het Noordzeekanaal voor een groot deel te danken. Bij tal van andere belangrijke werken in ons land en daarbuiten heeft hij eveneens den naam van den Nederlandschen ingenieur hoog gehouden." Het twaalf meter hoge monument werd ontworpen door de Haagse architect Samuel de Clercq (1876-1962).PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken wij regelmatig aandacht aan ontdekkingen en wetenschappers. Lees Wetenschap: 150 belangrijke wetenschappers en ontdekkingen om meer te weten te komen over interessante wetenschappers en ontdekkingen.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer Wetenschap
Wetenschap en OntdekkingenLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Wetenschap

De auteur legt deze lastige onderwerpen uit in begrijpelijk Nederlands, zodat ook u nu kunt begrijpen waarom deze wetenschappers zo belangrijk zijn en deze uitvindingen zo bruikbaar waren.
Wetenschap
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.