Benzineschaarste in oorlogstijd
Tweede Wereldoorlog

Foto Ruud van Capelleveen: Bonkaarten uit de Tweede Wereldoorlog
In de Tweede Wereldoorlog werden bijna geen auto's meer gebouwd. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog staakten de fabrieken de productie van auto's en andere producten, die specifiek werden gemaakt voor de burgerbevolking. Er werd alleen nog geproduceerd voor de oorlog en verder werd er voor gezorgd, dat de bevolking niet omkwam van de honger. Benzine ging op de bon en kon al snel niet meer geleverd worden.Verenigde Staten
Ook de productie van auto's kwam al snel tot stilstand. Ook in de Verenigde Staten, het land dat pas op 7 december 1941 door de aanval op Pearl Harbor op Hawaï bij de oorlog betrokken raakte. Zo kwamen bij Ford al in 1940 de eerste Pratt & Whitney vliegtuigmotoren van de lopende band. Amerika kreeg een oorlogseconomie. Later ontstond in de Verenigde Staten ook een tekort aan rubber.Beperkt aantal auto's
Ten tijde van de Duitse inval in Nederland, waren er ongeveer honderdduizend personenauto's in ons land. Een groot deel van deze auto's werd door de Duitsers gevorderd. Anderen verstopten hun vierwieler bijvoorbeeld in een hooiberg. Sommigen mochten hun auto houden, maar moesten wel een probleem oplossen, want benzine werd al snel schaars en was uiteindelijk niet meer te krijgen.Gas
Het gebrek aan benzine werd door sommige handige sleutelaars opgelost door de motor om te bouwen, zodat deze op houtgas of lichtgas kon rondrijden. Om het gas mee te nemen werd een enorme tank op het dak aangebracht of werd de brandstof in een aanhangwagentje meegenomen. Er waren ook auto's waarin of waarop men een gasgenerator monteerde. Een gasgenerator was een apparaat dat door verhitting van hout, turf, steenkool of bruinkool gas maakte. In 1941 opende de Bataafse Import Maatschappij aan de Rijksweg in Den Haag een tankstation voor gas.Ook in andere landen benzinetekort
Overigens was het benzinetekort niet een typisch Nederlands probleem, want ook de autobezitters in landen die neutraal waren, zoals Zweden en Zwitserland, kregen al snel te maken met een benzinetekort. In Zweden haakte autofabrikant Volvo met een nuttige oplossing in: De PV 56 werd in 1941 door Volvo op de markt gebracht met een op de voorbumper gemonteerde gasgenerator.Gas en hout
De gasauto kon in Nederland rijden tot de koude oorlogswinter, want toen werd brandstof zo schaars, dat al het beschikbare hout de kachel in ging. Er was geen hout meer beschikbaar om houtgas te produceren. Tien jaar na de oorlog werd in Nederland LPG geïntroduceerd. Het hoogtepunt van deze brandstof werd in de jaren tachtig bereikt, toen ongeveer 800.000 gasauto's in Nederland reden.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief schenken we regelmatig aandacht aan de beslissende momenten en belangrijkste personen in de Tweede Wereldoorlog. Lees Tweede Wereldoorlog: de Hoofdrolspelers als u meer wilt weten over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer Tweede Wereldoorlog
Tweede WereldoorlogLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Tweede Wereldoorlog

In 'Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers' van Ruud van Capelleveen treft u de biografieën aan van 165 mannen en vrouwen die in deze oorlog een beslissende rol speelden.
Tweede Wereldoorlog: de hoofdrolspelers
Geschiedenis Nederland

'Door de Nederlandse geschiedenis' is een bundeling van de beste artikelen van Ruud van Capelleveen over de geschiedenis van Nederland.
Door de Nederlandse geschiedenis
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.