Gotthard-basistunnel
Spoortunnel door de Gotthard

Foto Hannes Ortlieb (CC BY-SA): Werkzaamheden Gotthard-basistunnel in 2014
In december 2016 werd de langste spoortunnel ter wereld opengesteld. Deze Gotthard-basistunnel verbindt de steden Zürich en Lugano. De tunnel in het Gotthardmassief in de Alpen is 57 kilometer lang. De officiële ingebruikname werd bekend gemaakt door de Zwitserse Federale Spoorwegen (SBB).Snelle verbinding
"Dankzij de tunnel genieten onze klanten van goederen- en reizigersvervoer van een groter aantal en meer betrouwbare verbindingen," zei de SBB. "Ook wordt hun reistijd korter." Bij de uiteindelijke openstelling waren niet veel feestelijkheden. Dat was zes maanden eerder anders. De tunnel werd in juni 2016 door de Zwitserse bondspresident Johan Schneider-Ammann met de Franse president François Hollande, de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Italiaanse premier Matteo Renzi en de Oostenrijkse bondskanselier Christian Kern geopend. Men werkte zeventien jaar aan de bouw van de tunnel in de Alpen voor de spoorlijn die de Noordzeehavens met de havens aan de Middellandse Zee verbinden.Langste spoorwegtunnel
De bouw van de langste spoorwegtunnel ter wereld kostte bijna elf miljard euro. Zwitserland wil minder verkeer over de weg. Een goede infrastructuur voor het spoor is daarvoor onontbeerlijk. Verbeteringen moeten zorgen voor een verdubbeling van de capaciteit op het spoor. De treinen kunnen in de Gotthard-basistunnel een gemiddelde snelheid van tweehonderd kilometer per uur halen en het traject van 57 kilometer in ongeveer twintig minuten afleggen. De Gotthard-basistunnel werd als onderdeel van het Zwitserse AlpTransit-project aangelegd. Hiervoor werden twee nieuwe tunnels in het Alpenmassief geboord: de Gotthard-basistunnel die ook wel Zimmerberg-basistunnel wordt genoemd en de Ceneri-basistunnel. Hierdoor zullen hogesnelheidstreinen tussen Zürich en Milaan rijden. Met de aanleg van nieuwe tunnels wordt de reistijd een uur korter en wordt de trein een echt alternatief voor de auto en het vliegtuig.Heidi
Het idee voor de Gotthard-basistunnel ontstond in 1947. Men bestudeerde verschillende trajecten in de jaren zestig van de twintigste eeuw, maar men kwam niet tot een besluit. De Zwitserse overheid besloot eerst een tunnel voor het wegverkeer aan te leggen. In 1999 werd begonnen met het boren van de spoorwegtunnel. Voor dit karwei werd hulp van Heidi gevraagd. De boormachine Heidi werd op 15 oktober 2010 aangezet om de laatste 1,30 meter rots in de oostelijke tunnelbuis te verwijderen. Ook de andere boormachine kreeg een toepasselijke naam. Met Sisi werd op 23 maart 2011 de doorbraak in de westelijke tunnelbuis tot stand gebracht.Opening
Na het boren van de tunnels werden de tunnelbuizen aangekleed en voorzien van spoorrails en bovenleiding. Daarna werd de spoorverbinding uitgebreid getest. Dit testen gebeurde tussen oktober 2015 en mei 2016. De feestelijke opening van de tunnel vond plaats op 1 juni 2016, toen een trein met regeringsleiders en genodigden door de tunnel reed.Verder sporen in Zwitserland
Het bergspoor Jungfraubahn vindt u in het Berner Oberland in het kanton Bern. De Pilatusbahn de steilste tandradbaan ter wereld. Deze spoorlijn werd op 4 juni 1889 geopend.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis Zwitserland
ZwitserlandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.