Jungfraubahn
Bergspoor in Zwitserland

Foto Alf van Beem (Wikimedia Commons)
Het bergspoor Jungfraubahn vindt u in het Berner Oberland in het kanton Bern. Het traject van de Jungfraubahn loopt van Kleine Scheidegg naar Jungfraujoch. De industrieel Adolf Guyer-Zeller was niet de eerste die het plan opvatte om een spoorlijn naar de top van de Jungfrau aan te leggen. Drie eerdere plannen konden niet doorgaan omdat de initiatiefnemers er niet in slaagden financiers voor hun ambities te vinden. Dit lukte Adolf Guyer-Zeller (1839-1899) wel. In 1894 kreeg hij een concessie van de Bondsraad voor de bouw van een tandradbaan.Elektrische tractie
Op de foto ziet u een bovenleiding. De treinen van de Jungfraubahn worden door elektrische tractie voortgedreven. De stroom wordt opgewekt in een waterkrachtcentrale aan de Lütschine, waarvan de bouw in 1896 begon. Adolf Guyer-Zeller koos voor de spoorbreedte van een meter en een andere tandstaaf. Hierdoor kon de tandradbaan niet aangesloten worden op het Zwitserse spoorwegnet. De arbeiders aan de Jungfraubahn hadden het niet gemakkelijk en het werk was niet zonder gevaar. In februari 1899 kwamen bij een springstofongeluk zes Italiaanse arbeiders om het leven.Spooraanleg
Adolf Guyer-Zeller heeft alleen het eerste deel van het traject tot de Eigergletscher in bedrijf gezien. Deze spoorverbinding werd in september 1898 opgeleverd. Adolf Guyer-Zeller kreeg in april 1899 een hartaanval in zijn woonplaats Zürich. Na zijn dood lag het werk enige tijd stil. Zijn zoons besloten dat het levenswerk van hun vader afgemaakt moest worden. Er werden wel enkele wijzigingen in het spoortraject aangebracht. De Jungfraujoch op de bergkam tussen de Mönch en de Jungfrau werd het eindstation van de negen kilometer lange Jungfraubahn. Dit station werd op 1 augustus 1912 in gebruik genomen.Jungfraujoch
De Jungfraujoch is het laagste punt op de bergkam tussen de Mönch en de Jungfrau. De berg vormt ook de grens tussen de kantons Bern en Wallis. Vanaf de Jungfraujoch heeft men in zuidelijke richting zicht op de Konkordiaplatz, het hoogste deel van de 23 kilometer lange Aletschgletsjer. Door het smelten van de gletsjer wordt dit ijsplateau elk jaar enkele decimeters kleiner. De berg is een van de belangrijkste reisbestemmingen in Zwitserland. De Jungfraujoch wordt jaarlijks door ongeveer een miljoen toeristen via de Jungfraubahn bezocht.Verder sporen in Zwitserland
De Pilatusbahn de steilste tandradbaan ter wereld. Deze spoorlijn werd op 4 juni 1889 geopend. De Gotthard-basistunnel verbindt de steden Zürich en Lugano. Het is de langste spoortunnel ter wereld.PS
Wie leest weet meer en begrijpt beter. In onze gewaardeerde nieuwsbrief staan veel tips en wetenswaardigheden over geschiedenis en cultuur waar u echt iets aan heeft. Lees Door de Nederlandse Geschiedenis en Leven in de delta als u meer wilt weten over de geschiedenis van Nederland.Ontvang elke werkdag gratis geschiedenis per e-mail
Lees verder: meer geschiedenis Zwitserland
ZwitserlandLeestip
Een informatieve gratis nieuwsbrief over geschiedenis. Interessante verhalen over Historische Plaatsen, Kastelen, Kunst, Royalty, WO2 en Wetenschap.
Al twintig jaar een begrip in Nederland bij liefhebbers van geschiedenis.
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Mis niets ...
Neem nu een abonnement op onze
Gratis Nieuwsbrief
Geschiedenis Nederland

Leven in de delta
Nederlandse Kastelen

Nederlandse kastelen
Betrouwbare informatie kost veel tijd en geld, maar dankzij onze populaire producten heeft u op onze website toch gratis toegang.